0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 29.

Miért háromszor olyan drága a zab alapú tejhelyettesítő, mint a tehéntej?

A tejtermelőket bosszantó, megválaszolhatatlan kérdésre a német agrarheute.com portál szerzője próbált mégis választ keresni.

Nem a zab ellen szólunk – szögezte le rögtön az írás elején –, de az alapanyag árával egészen biztosan nem indokolható a tehéntej és a zabital ára közötti háromszoros különbség, hiszen

a zabitalok 90-95%-a víz, és a fennmaradó maximum 10% zabért sem kell túlságosan sok pénzt fizetniük a gyártóknak

– írja friss cikkében az agrarheute.com elemzője.

Mire azonban a végtermék a németországi áruházak polcaira kerül, 2,0-2,40 euró lesz a literenkénti ára, az ízesített verzióké akár 2,50 is. Miközben a sima 1,5%-os tehéntejet 65 centért, a 3,5%-osat 75 centért meg lehet venni, a biotej literára 1 euró, az alpesi tejé 1,30. A termelőktől mindehhez a normál nyers tejet 35 centért veszik át, a biotejet 49 centért, egyik sem fedezi a termelési költséget.

(A háromszoros különbség nagyjából Magyarországon is igaz, egy liter tehéntej kb. 200-300 Ft, míg egy liter zabital beszerzési helytől és márkától függően kb. 700-1300 Ft.)

A táplálkozási szempontból hasznos összetevőket nézve sem versenyképes a zabital a tehéntejjel:

kalória tekintetében nem vonzóbb, mint a tej, viszont nincs benne egyebek között sem kalcium, sem vitaminok, ezeket mind utólag kell pótolni. Vagyis sem az összetevők ára, sem az előállítás költsége nem indokolja az árkülönbséget, de még a termék egészséges volta sem.

Valamennyit minden bizonnyal számít, hogy Németországban a tehéntej áfája 7%, a növényi tejhelyettesítőké pedig 19%, a háromszoros különbséget akkor sem indokolja (és sok országban amúgy sincs ilyen különbség az áfában).

A legvalószínűbb, hogy egyszerűen a „vegán” logó miatt szárnyal a termék kereslete olyan mértékben, hogy minden probléma nélkül el lehet érte kérni a háromszoros árat.

És persze itt van még az „éghajlatvédelem-kártya”, amit a cikk szerzője szerint előszeretettel játszanak ki a vegán termékek gyártói,

különösen a Németországban piacvezető zabital, az Oatly gyártója jár élen annak a sugallásában, hogy „ha tenni akarsz bármit a klímaváltozás ellen, elég, ha zabitalt iszol” – véli. Ezzel pedig nehéz érdemi vitába szállni, vonta le a következtetést az agrarheute.com szerzője.

MMG Direkt

Idén ismét megnyílik a KÁN, a Dunántúl állattenyésztési kiállítása, immár megújulva és kibővített programokkal. Az október 1–3. között zajló kiállítás 14. alkalommal lesz megrendezve KÁN Egyetemi Napok néven, ami már önmagában valami újnak a kezdetét sejteti. Az eseményről Vörös Péter, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusának a főigazgatója adott tájékoztatást az MMG Direkt videósorozat legújabb adásában, amit Sári Enikő, kiadónk ügyvezetője moderált.

youtube://v/UF9tv3cpy5g

Forrás: magyarmezogazdasag.hu