Back to top

Dió: egy hasznos, kettő ártalmas, a harmadik méreg

Ez a bölcs, öreg mondás nagyon is közel jár az igazsághoz. A diófélék szuperegészségesek és számtalan előnyhöz juttatnak minket, de csak abban az esetben, ha mértékletesek vagyunk, ellenkező esetben ezek is megártanak.

A száraz termésű gyümölcsök helyes fogyasztásának van néhány sarkalatos pontja:

Télen különösen felértékelődnek ezek a finom energiabombák, azonban magas zsiradéktartalmuk miatt lényeges, hogy egyszerre csak kicsiny mennyiségben együnk belőlük.

Fotó: wikipedia
Elsősorban nyersen kellene fogyasztanunk, mert a legtöbb hatóanyagot ebben a formában tartalmazzák. Pirítás során többé- kevésbé károsodnak a beltartalmi értékeik, legegészségesebb zsírjaik oxidálódnak, több vitamin (B1, E) és fitonutriens (karotinoidok) elveszik. A diófélék hőhatással szembeni érzékenysége változó, és meghatározó jelentőségű a pirítás időtartama és a hőmérséklete is. Továbbá nem is csak a veszteségek miatt főhet a fejünk, hiszen pörkölés hatására transzzsírsavak és nagy mennyiségben rákkeltő hatású akrilamidok keletkeznek.

Helyesebben járunk el, ha nem a megszokott étrendünkhöz adjuk hozzá, hanem felcserélünk, kiváltunk velük más, kevésbé értékes ennivalókat.

A dió érzékeny portéka, tehát a helyes tárolására nagy gondot kell fordítani, mert az avas magok kellemetlen ízűvé és egészségkárosítóvá válnak. Száraz, hűvös helyen kell tartani, lehetőleg héjában, és csak röviddel fogyasztás előtt ajánlott feltörni, feldolgozni.

Akkor most lássuk, milyen csodálatos hatásokra számíthatunk, ha rendszeresen elropogtatunk néhány szemet.

Dió

Óvja a szív egészségét. Csökkenti az LDL- koleszterin- és a trigliceridszintet, valamint a szívinfarktus kialakulásának kockázatát.

Antioxidánsai erőteljesen harcolnak a szabadgyökök ellen.

Serkenti az agyműködést, a gondolkodást és a memóriát, fokozza a koncentrációt. Idegnyugtató, javítja a hangulatot, megelőzi illetve csökkenti a depressziót.

A súlykontrollálás kiváló eszköze, 4- 6 szem dió étkezés előtt fogyasztva csökkenti az éhségérzetet és fokozza a telítettséget, tehát kevesebb ételt fogyasztunk el utána. A rostok jelenléte miatt a szervezet nem szívja fel az összes benne található zsiradékot. Az egyik legjobb élelmiszer metabolikus szindróma és II-es típusú cukorbetegség esetén.

Mangántartalma hozzájárul a sebgyógyuláshoz, a pajzsmirigyhormon termelődéshez, az egészséges csontszerkezet megőrzéséhez, a megfelelő emésztéshez és az anyagcseréhez.

Nagy mennyiségben tartalmaz többszörösen telítetlen zsírsavakat, amik rendkívül fontosan a kardiovaszkuláris rendszer egészségének megőrzéséhez. Védőhatása lekörözte a halakét.

Kiváló rézforrás, ezért segíti az immunrendszer működését, részt vesz az energiatermelésben és a neurotranszmitterek szintézisében.

Az egészséges nassolnivalók egyike...
Az egészséges nassolnivalók egyike...
Fotó: wikipedia
Mogyoró

Csökkenti a koleszterinszintet, védi a szívet és az érrendszert.

Rengeteg értékes antioxidáns hatású vegyületet tartalmaz.

Enyhíti a prosztata-megnagyobbodás tüneteit.

Mandula

Csökkenti az összkoleszterin- és LDL- szintet, illetve a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

Mérsékli a gyulladásos markerek és a hemoglobin A1c értékét.

Fokozza az agy, a vese és az epehólyag vérellátását.

Mértékkel fogyasztva, telítőértéke révén segíthet a fogyásban, illetve az optimális testtömeg megtartásában.

Gazdag E- vitamin tartalma végett védi a sejteket az oxidatív károsodásoktól.

Támogatja a mikrobiom egészségét, elősegíti a Bifidobaktériumok és a Lactobacillusok szaporodását, illetve hatására jelentősen visszaszorul a Clostridium perfingens.

Brazil dió

Elképesztően magas a szeléntartalma. Már egy szem fedezheti az ajánlott napi beviteli ajánlás több mint 100%-át. Erre nagyon oda kell figyelni, mert rendszeres és nagyobb mennyiségű fogyasztása szelénmérgezést okoz.

Védi a kardiovaszkuláris rendszert a meghibásodásoktól.

Szerepet játszik a daganatok megelőzésében, a rákos sejtek apoptózisának kiváltásában, és a DNS- javításában.

Támogatja a pajzsmirigyműködést.

Megelőzi az agyműködés életkor előrehaladtával tapasztalható hanyatlását, ami összefüggésbe hozható az alacsony szelénkoncentrációval. Segít depresszió, idegkimerültség, koncentrációzavar és emlékezetgyengeség esetén.

Szebbé varázsolja a bőrt és a hajat.

Kesudió

Vigyáz a szív egészségére, csökkenti a szívbetegségek és a szívroham kialakulásának kockázatát.

Növeli a HDL- szintet, ellenben szignifikánsan csökkenti a trigliceridszintet és az LDL- koleszterin mennyiségét.

Jelentős mennyiségű rezet tartalmaz, ami meghatározó szerepet játszik az immunrendszer működésében, az energiatermelésben, a C- vitamin hasznosulásában és a vérképzés során.

Csonterősítő magnéziumot, mangánt és foszfort is tartalmaz.

Makadámdió

Csökkenti a rák, a szívbetegségek és a II-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét és a kognitív hanyatlást.

Rengeteg tanulmány igazolja koleszterin-, triglicerid- valamint vércukorszint csökkentő hatását.

Pekándió

Remek cinkforrás, támogatja az immunrendszert, a DNS- szintézist és a sebgyógyulást.

Kiemelkedő jelentőségű eleme a szívbetegségeket megelőző étrendnek, csökkenti az LDL- szintet.

Javíthat a II- es típusú diabéteszen.

Pisztácia, ahogy mi ritkán látjuk...
Pisztácia, ahogy mi ritkán látjuk...
Fotó: wikipedia

Pisztácia

Rendkívül gazdag antioxidáns és gyulladásgátló fitonutriensekben. Csökkenti az oxidációs stresszt.

Növeli a HDL- szintet, míg az LDL- ek és a trigliceridek mennyiségét csökkenti.

Már napi 2 x 25 g pisztácia elrágcsálása csökkenti a vércukorszintet. Mérsékli a vérnyomást.

A szervezet számára a leghasznosabbak azok a zsiradékok, amelyek a természetes formában fogyasztott diófélékből származnak. Ezek a magok azért is különlegesen fontosak, mert rengeteg értékes fitokemikáliát és egészségvédő rostot is tartalmaznak.
Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Génmegőrzés a világban

Korábbi cikkemben írtam a biodiverzitás fontosságáról és arról, hogy az emberi tevékenységek hatására milyen tempóban romboljuk azt. A tudósok már felismerték a problémát, és a riói egyezményben rögzítették, hogy a korábbi károk felszámolása és újabbak megelőzése közös társadalmi felelősségünk. Nézzük tehát, hogy milyen génmegőrzési létesítmények szolgálják a genetikai sokféleség tartós fennmaradását.

Szamócaszezon: reményeket meghaladó eredmények

Egy sikeres termesztési idény most sokkal többet jelent annál, mint hogy biztosítja-e vagy sem az érintett kárpátaljai család megélhetését. Sokkal nagyobb a tét, mert jelentősen hozzájárul a szülőföldön maradáshoz, hiszen azt bizonyítja, hogy a háborús helyzettel járó bizonytalanság ellenére van jövő.

Az őszibarack nyári védelme

Meleg időjárásban a tafrinás levélfodrosodás már nem okoz gondot, a júniusban előforduló lehűlés esetén azonban felléphet a késői levél- és termésfertőzés. A tenyészidő előrehaladtával, melegebb időben nő a lisztharmat, hűvösebb időszakokban pedig a levéllyukacsosodás fertőzésének veszélye. A kártevők elleni védekezés a gyümölcsmolyok és a levéltetvek ellen irányul.

Mindenkit megvisel a hőség, kivéve a rovarkártevőket – növényvédelmi előrejelzés 27. hét

A tavasz óta tartó általános levéltetű-fertőzöttség minimálisra csökkent ugyan, de a többi kártevő rovar kiválóan megvan a kánikulában. A növénybetegségeknek ezzel szemben nem kedvez a mostani idő. Fontos aktualitás, hogy sürgősen védekezni kell az amerikai szőlőkabóca lárvái ellen.

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Aktuálisabb, mint valaha - tankolási rendszerek a Bábolnai Gazdanapokon

Aratás közben nem járkálhat el tankolni a kombájn – ezzel minden gazdálkodó tisztában van. A hatósági áras, korlátozottan hozzáférhető üzemanyag komoly kihívás elé állíthatja a mezőgazdaságot, aki pedig nem szeretne emiatt hátrányba kerülni, az tárolókapacitást fejleszt. A 35. Bábolnai Gazdanapokon szeptember 8-10. között erre is találhat megoldást.

Elindult a nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés

A korábbi évekhez hasonlóan idén is megkezdődött a nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés, melyre július 1. és augusztus 20. között kerül sor. Az ellenőrzéseket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a kormányhivatalok szakemberei végzik. A nyári időjárási viszonyokra tekintettel valamennyi ellenőrzés alkalmával fokozott figyelmet fordítanak a hűtési lánc fenntartásának és dokumentálásának vizsgálatára.

Lehetőségek a paradicsomhajtatásban

Nagy sikerrel rendezte meg a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az első Magyar Paradicsom Napját Mórahalmon. Több mint 200 érdeklődő kísérte figyelemmel a paradicsomhajtatókat érintő témákról szóló előadásokat, kereste fel a 33 kiállítót, és a rendezvény kiváló alkalom volt a szakmai kapcsolatok ápolására, a tapasztalatok megosztására, véleménycserére is.

Példaértékű felzárkóztatási modell Tarnabodon

Az agrárium hazánk egyik meghatározó húzó ágazata, amely az elmaradott térségek fenntartásának egyik kitörési pontja is lehet akár állattenyésztési, akár a növénytermelési oldalon. A Tarnabodon elindult program példaértékű modellé válhat.

Lőrinc már felejtős: elindult a dinnyeszezon

Dinnye szezonnyitó sajtótájékoztatót tartott Medgyesegyházán a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, és a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete. Az idei szezon bíztatónak ígérkezik, és mint kiderült, már a Lőrinc napot is elfelejthetjük, hiszen a klímaváltozás, és az újabb fajták hatására jóval tovább lesz jó minőségű hazai dinnye.