0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 15.

Mi a hosszú élet titka?

Szinte mindenki kíváncsi arra, hogy mi a hosszú élet titka. Az idősek és a tudósok is különböző tényezőket említenek, amelyek hozzájárulhatnak a hosszabb élethez. De mi az igazság?

stresszKevesebb stressz…

Az idősek általában azt mondják, hogy a hosszú élet titka a kiegyensúlyozott életmódban rejlik. Azt vallják, hogy fontos az egészséges táplálkozás, a testmozgás, a stressz elkerülése és a jó közösségi kapcsolatok fenntartása. Amellett, hogy táplálkozásuk kiemelkedően fontos, a társas kapcsolataik és a társadalomban való aktív részvételük is kulcsszerepet játszik a hosszú élet elérésében.
A tudósok komplexebb válaszokat találtak erre a kérdésre. A genetika jelentős szerepet játszik az egyén hosszú életében, de úgy vélik, hogy életmódunk és környezeti tényezők is sokat számítanak.

A kutatások arra utalnak, hogy a helyes táplálkozás, rendszeres testmozgás, a dohányzás kerülése (passzív formában is), a mérsékelt alkoholfogyasztás és az egészséges testsúly fenntartása mind hozzájárulhatnak a hosszabb élethez.

A társas kapcsolatok is élethosszabbító hatásúak

Emellett a tudósok azt is vizsgálják, hogy vannak olyan közösségek, ahol az emberek hosszabb ideig élnek az átlagosnál. Egy ilyen példa a japán Okinawán található népcsoport. Az Okinawa-szigeteken élő emberek körében az átlagéletkor rendkívül magas. Az okinawaiak életmódbeli szokásai között érdemes megemlíteni az egészséges étrendet, amely magában foglalja, hogy sok halat, zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanak, és rendszerint mérsékelt mennyiségű kalóriát tartalmazó ételeket.

Az okinawaiak hagyományosan sokat mozognak, rendszeresen részt vesznek a közösségi tevékenységekben, és tisztelik az időseket. Ez utóbbi is nagyon nagy szerepet játszhat a várható élethosszban, hiszen nem mindegy, hogy egy idős emberre számítanak, tisztelik, vagy mellőzik. A mellőzöttség érzése a depresszió kialakulásához is vezethet és a lelki problémák előbb-utóbb testi tüneteket is produkálnak…

A kutatók arra is rámutatnak, hogy a hosszú élet titka nemcsak a táplálkozáson és a testmozgáson múlik, hanem a kulturális és társadalmi tényezőkön is. Az okinawaiak szoros közösségben élnek, ami szintén kihat az egyes emberek egészégére.

zöldség élelmiszer egészség táplálkozási időablakKevesebb kalória, tervezett étkezési időszak

Visszatérve a táplálkozáshoz a kisebb kalóriabevitel mellett az egészség megőrzésében nagy szerepet játszhat a táplálkozási időablak is. A táplálkozási időablak, más néven időkorlátozott étkezés, egy olyan táplálkozási módszer, amely meghatározott időkereten belül korlátozza az étkezést. Ez a módszer egyre népszerűbbé válik a fogyás és az egészség javítása iránt érdeklődők körében. A táplálkozási időablak lényege az, hogy egy adott időkeretben korlátozzuk az étkezéseinket, és a nap többi részében nem fogyasztunk semmilyen kalóriát tartalmazó ételt, vagy italt.

A leggyakoribb táplálkozási időablakok az 8/16 és 12/12 arányban történnek, azaz például 8 órát lehet enni, majd 16 óráig nem fogyasztunk semmit, vagy 12 órát enni, majd 12 órát szüneteltetni az étkezést.

Ennek az időkorlátozott étkezésnek számos előnye lehet. Egyrészt lehetővé teszi a testnek, hogy hatékonyabban felhasználja a táplálékot, és javítja az anyagcserét. Emellett segíthet a testsúly kontrollálásában és a fogyásban, mivel kevesebb kalóriát fogyasztunk el, és csökkentheti a napi kalóriabevitelt, ha kevesebb idő áll nyitva az étkezésekre. A táplálkozási időablak hatására javulhat a vércukor és inzulinszint szabályozása, csökkenhet a krónikus gyulladás szintje és javulhat az emésztés.

zöldségek táplálkozási időablak

Fontos azonban megjegyezni, hogy a táplálkozási időablak alkalmazása nem alkalmas mindenki számára. Az egészségügyi problémákkal küzdőknek, például a cukorbetegeknek vagy az étkezési rendellenességekben szenvedőknek ajánlott előzetesen konzultálni orvosukkal vagy táplálkozási szakértővel, mielőtt alkalmazzák ezt a módszert. Emellett fontos, hogy az időkorlátozott étkezést megfelelő táplálkozással és a test tápanyagszükségleteinek megfelelő élelmi anyagok bevitelével kombináljuk.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu