Az 1990-es években alapított Oatly svéd élelmiszeripari vállalat mára már világszerte ismert névvé nőtte ki magát. Zabból készült alternatív termékeik nemcsak vegánok, de ételintoleranciákkal küzdők kedvencei is. Ám Nagy-Britanniában nemrég jelentős változás lépett érvénybe, mely a szakértők szerint egyértelműen negatív hatással lesz az Oatly működésére is – adta hírül az Euronews.

Fotó: David Hall/Wikimedia Commons
Fejés nélkül az Oatly csak zab
A londoni bíróság múlt héten pedig kimondta, hogy a tej szó csak állati (adott esetben emberi) eredetű termékek esetében alkalmazható, azaz akkor, ha a termék tejmirigyek kiválasztott váladéka.
Az Egyesült Királyság ítélete nem egyedi: az EU-ban például 2013 óta hatályos uniós rendeletek korlátozzák a „tej” szó használatát tejmentes termékek forgalmazása és azok csomagolása esetében.
Az említett „Tej-utáni generáció” szlogent már 2019-ben szerette volna levédetni a cég, ám azt a Dairy UK közbenjárásával elutasította az Egyesült Királyság szabadalmi hivatala (IPO). Az Oatly határozottan képviseli álláspontját, miszerint nem tévesztik meg a fogyasztókat, sem a szlogenjükkel, sem termékeik csomagolásával.

Fotó: Helen Alfvegren/Wikimedia Commons
Egyre több a vegán, de a kritikus hang is
A bíróság döntése a cég szerint ráadásul ellentétben áll a szigetország fogyasztói trendjeivel: egy idei felmérés alapján a britek 56%-a fogyaszt már kevesebb tejterméket.
Ami pedig az EU-t illeti, a Statista előrejelzései alapján 2033-ra már 8,25 millió uniós állampolgár lesz vegán. A szakértők határozottan növekvő tendenciát látnak a növényi alapú étkezéssel kapcsolatban.
Az Oatlyt érő támadásokhoz hasonlót Európa-szerte tapasztalhatunk. Az állati eredetű élelmiszeripar képviselői ugyanis rendre kritikával illetik a vegán termékek gyártóinak marketingjét. Franciaországban például 2021-ben betiltották a hústermékek esetében megszokott kifejezések használatát növényi alapú húspótlóknál (például felvágott, bacon, stb.). Ám a döntést később az EU felülírta. Mint ismeretes, hazánk és Olaszország pedig az unióban elsőkként tiltották be a „műhúsok”, azaz a laboratóriumban előállított hústermékek gyártását és értékesítését. Magyarországon nem is olyan régen egy margaringyártó reklámjában negatív színben tüntette fel a hagyományos tejtermékek előállítási módját, mely marketingfogást a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is elítélte. Habár az erre irányuló felmérések hiányában nehéz megmondani, hányan folytatnak vegán életmódot hazánkban,
