0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Kimondta a bíróság: ezentúl tilos lesz tejnek hívni a vegánok italait

Pont került az Oatly jogi vitájának végére: a népszerű zabital-márka ezentúl nem nevezheti tejterméknek készítményeit az Egyesült Királyságban.

Az 1990-es években alapított Oatly svéd élelmiszeripari vállalat mára már világszerte ismert névvé nőtte ki magát. Zabból készült alternatív termékeik nemcsak vegánok, de ételintoleranciákkal küzdők kedvencei is. Ám Nagy-Britanniában nemrég jelentős változás lépett érvénybe, mely a szakértők szerint egyértelműen negatív hatással lesz az Oatly működésére is – adta hírül az Euronews.

Oatly zabital
Oatly termékek Kínában
Fotó: David Hall/Wikimedia Commons

Fejés nélkül az Oatly csak zab

A cég már régóta vitában állt a Dairy UK brit szakszervezettel, mely kifogásolta az Oatly „Tej-utáni generáció” („Post Milk Generation”) szlogenjét, mondván, az megtéveszti a fogyasztókat.

A londoni bíróság múlt héten pedig kimondta, hogy a tej szó csak állati (adott esetben emberi) eredetű termékek esetében alkalmazható, azaz akkor, ha a termék tejmirigyek kiválasztott váladéka.

Az Egyesült Királyság ítélete nem egyedi: az EU-ban például 2013 óta hatályos uniós rendeletek korlátozzák a „tej” szó használatát tejmentes termékek forgalmazása és azok csomagolása esetében.

Az említett „Tej-utáni generáció” szlogent már 2019-ben szerette volna levédetni a cég, ám azt a Dairy UK közbenjárásával elutasította az Egyesült Királyság szabadalmi hivatala (IPO). Az Oatly határozottan képviseli álláspontját, miszerint nem tévesztik meg a fogyasztókat, sem a szlogenjükkel, sem termékeik csomagolásával.

Oatly vegán fagylalt
Zabból készült Oatly jégkrém
Fotó: Helen Alfvegren/Wikimedia Commons

Egyre több a vegán, de a kritikus hang is

A bíróság döntése a cég szerint ráadásul ellentétben áll a szigetország fogyasztói trendjeivel: egy idei felmérés alapján a britek 56%-a fogyaszt már kevesebb tejterméket.

2023 és 2024 között több mint 1 millióan tértek át vegán étkezésre az Egyesült Királyságban.

Ami pedig az EU-t illeti, a Statista előrejelzései alapján 2033-ra már 8,25 millió uniós állampolgár lesz vegán. A szakértők határozottan növekvő tendenciát látnak a növényi alapú étkezéssel kapcsolatban.

Az Oatlyt érő támadásokhoz hasonlót Európa-szerte tapasztalhatunk. Az állati eredetű élelmiszeripar képviselői ugyanis rendre kritikával illetik a vegán termékek gyártóinak marketingjét. Franciaországban például 2021-ben betiltották a hústermékek esetében megszokott kifejezések használatát növényi alapú húspótlóknál (például felvágott, bacon, stb.). Ám a döntést később az EU felülírta. Mint ismeretes, hazánk és Olaszország pedig az unióban elsőkként tiltották be a „műhúsok”, azaz a laboratóriumban előállított hústermékek gyártását és értékesítését. Magyarországon nem is olyan régen egy margaringyártó reklámjában negatív színben tüntette fel a hagyományos tejtermékek előállítási módját, mely marketingfogást a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is elítélte. Habár az erre irányuló felmérések hiányában nehéz megmondani, hányan folytatnak vegán életmódot hazánkban,

a Statista 2019-es adatai alapján akkor a magyar lakosság 1,1%-a táplálkozott húsmentesen, vallotta magát vegetáriánusnak.
gabonapehely, reggeli, tej
Illusztráció: Freepik
Forrás: magyarmezogazdasag.hu/euronews.com

Magazin ajánló:

·Nyull Fanni
·Nyull Fanni
Online szerkesztő. 2023 ősze óta a magyarmezogazdasag.hu munkatársa – nem sokkal azután csatlakozott, hogy befejezte kommunikáció-és médiatudomány szakos egyetemi tanulmányait, angol nyelven. Magazin újságírást tanult a MÚOSZ-nál, meggyőződése, hogy „a vesszők életet menthetnek”, kevés fájdalmasabb látványt tud elképzelni egy helyesírási hibánál. Odavan mindenért, ami gasztro, lifestyle, wellness, superfood – ha pedig ezek még a fenntarthatósággal is összeegyeztethetők, az már csak hab a tortán.
Online szerkesztő. 2023 ősze óta a magyarmezogazdasag.hu munkatársa – nem sokkal azután csatlakozott, hogy befejezte kommunikáció-és médiatudomány szakos egyetemi tanulmányait, angol nyelven. Magazin újságírást tanult a MÚOSZ-nál, meggyőződése, hogy „a vesszők életet menthetnek”, kevés fájdalmasabb látványt tud elképzelni egy helyesírási hibánál. Odavan mindenért, ami gasztro, lifestyle, wellness, superfood – ha pedig ezek még a fenntarthatósággal is összeegyeztethetők, az már csak hab a tortán.