A pisztáciás finomság először 2023 végén jelent meg a közösségi médiában, népszerűsége tavaly pedig valósággal az egekbe szállt. Arra a rövid videóra, amellyel debütált a különleges csokoládé, mára már több mint 120 milliószor kattintottak – nem beszélve az azóta megjelent kisfilmekről. Az eredmény? Nincs elég pisztácia – hívta fel a figyelmet a Guardian.

Nem csak a Dubai csoki elképesztően drága
A termelők egyszerűen nem tudják tartani a lépést a Dubai csoki szárnyalásával.
az ára fontonként (kb. 0,45 kg) 7,65 dollárról 10,30 dollárra emelkedett – nyilatkozta Giles Hacking élelmiszeripari szakember a Financial Times-nak.
A gyártók rendelkezésére álló pisztáciamennyiség a világ vezető exportőrének számító USA tavalyi gyenge termése miatt már 2024-ben is kezdett szűkössé válni. Annak ellenére, hogy az a termés csekélyebb volt a megszokottnál, magasabb minőségű volt, ezért nagyrészt héjastul került forgalomba.

Ez további hiányt okozott a csokoládétáblákhoz használt alapanyagból. Az iráni termelők mindeközben 40%-kal több pisztáciát exportáltak az Egyesült Arab Emírségekbe az idén márciusig tartó hat hónapban, mint az azt megelőző 12 hónapban – írja a Guardian.
Az sem elhanyagolandó tényező, hogy a pisztácia betakarítási időszaka – a földimogyoróval és a mandulával ellentétben – rövid. A növény termést 5-7 év után hoz, ráadásul nagyon érzékeny az éghajlati változásokra – hangsúlyozza az Euroweekly News.
Több pisztáciát eszünk, mint valaha
Ugyanakkor nem csak a Dubai csoki tehet a pisztáciahiányról: világszerte egyre több pisztáciás édesség készül, legyen szó péksüteményekről, fagylaltról vagy akár kávéról.

Az eredeti Dubai csokit egyébként az Egyesült Arab Emírségekben működő Fix csokoládémanufaktúra készíti. A dubaicsoki-mániát azóta már számos neves édességgyártó meglovagolta, legutóbb például a svájci Lindt. Ám a kereslet kielégítése érdekében sok üzletnek limitálnia kellett a csokoládé egyszerre megvásárolható mennyiségét, mint ahogy azt hazánkban is tapasztalhattuk.