0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2026. június 13.

Már hétezer éve is készítettek sajtot a dalmát partoknál

A nemrég bejelentett 3000 éves egyiptomi sajt után most a dalmát tengerparton találták nyomát a tejterméknek, két településen is. Ez azonban 7200 éves kerámiákon volt. A bizonyítékok szerint tejmaradványok már a 7700 éves agyagedényeken is voltak, sajtot azonban csak a valamivel fiatalabb kerámiákon találtak.

A feldolgozott tejtermékek elterjedése vezetett a csecsemőhalálozás visszaeséséhez – olvasható Sarah McClure, a Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatója által vezetett kutatás összegzésében. A tudósok eredményeikről a PLOS One című szaklapban számoltak be.

A rádiókarbonos kormeghatározás szerint Pokrovnik helység időszámításunk előtt 6000 és 5000 között lakott volt. Danilo Bitinjben 5300 és 4800 között éltek emberek. A vizsgálatnak alávetett agyagcserepek különböző korokból származtak, amire többek között az eltérő formák, modellek, díszítési technikák és eljárások utaltak – írja a hirado.hu az MTI-re hivatkozva.

Visszaesett a csecsemőhalandóság

A technológia változása és a zsírsavelemzések alapján arra lehet következtetni, hogy a tejet egy bizonyos időszakban kezdték el sajttá feldolgozni. McClure csapata azt feltételezi, hogy a vizsgált terület akkori lakói a különböző ételek elkészítéséhez és feldolgozásához különböző kerámiaedényeket használtak.

Sajtmaradványokat többnyire úgynevezett rhütonban, egyfülű edényben és szűrőhöz hasonló agyagcserépben találtak.

Úgy vélik, hogy a tej és a tejtermékek fogyasztása a csecsemőhalandóság visszaeséséhez vezetett. A térség hajdani lakói a genetikai vizsgálatok szerint valószínűleg laktózérzékenyek voltak, a csecsemők azonban nem küzdöttek ezzel a problémával. A tej számukra kalóriában és tápanyagban gazdag élelemforrást jelentett.

A tej joghurttá vagy sajttá való feldolgozása csökkenti az élelmiszer laktóztartalmát, így a lakosság nagyobb része tudott fogyasztani ezekből az élelmiszerekből

– olvasható a tanulmányban.

A tej elterjedése közvetetten kihatott a népesedésre

Az állati tej fogyasztásának elterjedésével a nők korábban abbahagyták a szoptatást, és így rövidesen ismét teherbe eshettek. A születések számának növekedése és a javuló életminőség pedig jótékony hatással volt a demográfiai változásra, amely a hűvös északi területek benépesítését is lehetővé tette.

Forrás: hirado.hu