Back to top

Öt étel, mely fáradtságot és stresszes állapotot okoz

A tudatosan táplálkozók folyamatosan azon gondolkodnak, hogy milyen ételeket fogyasszanak - hogyan hat az egészségre és a környezetre -, de ritkán gondolnak arra, hogy milyen hatással van az agyra, a hangulatra és az energiaszintre az elfogyasztott étel. Pedig a bélrendszer és az agy állandó kétirányú kommunikációban áll egymással, és az egyik egészsége közvetlenül befolyásolja a másik egészségét.

Pontosabban, ha a bélben gyulladás van jelen, kevesebb energia áll az agy és a test rendelkezésére. Ennek az az oka, hogy az alacsony fokú gyulladás kikapcsol egy anyagcsere-kapcsolót az energiatermelő kémiai útvonalban.

Az eredmény nemcsak kevesebb energia, hanem az agyszövetet károsító szabad gyökök növekedése is.

Annak megismerése, hogy mely élelmiszerek járulnak hozzá a bélrendszer és az agy krónikus gyulladásához, fontos lépés a hangulat és az energiaszint kezeléséhez.

Szorongást és fáradtságot okozó élelmiszerek

Feldolgozott élelmiszerek

A feldolgozott élelmiszerek, például a pékáruk és az üdítők, tele vannak finomított és hozzáadott cukrokkal - gyakran magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup formájában -, így túl sok glükózzal árasztják el az agyat. Ez a "cukoráradat" gyulladáshoz vezethet az agyban, és végül depresszióhoz és fáradtsághoz. Ahelyett, hogy feldolgozott élelmiszereket vásárolnánk, a tápanyagokban gazdag teljes értékű élelmiszerekhez, például friss zöldségekhez és tiszta fehérjékhez, például a marhahúshoz és vadon élő vagy fenntartható módon fogott halakhoz nyúljunk.

Magolajok

Az élelmiszeriparban olcsó, nagymértékben feldolgozott olajok kifejlesztése történik, amelyeket bőséges termények melléktermékéből hoznak létre. Ezek közé tartoznak a kukorica-, szőlőmag-, szója- napraforgó- és pálmaolajok.

A feldolgozás révén ezek az olajok magas gyulladáskeltő omega-6 zsírsavtartalommal rendelkeznek, és nélkülözik a gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavakat, amelyek elősegítik az agy egészségét.

Tanulmányok kimutatták, hogy azoknál az embereknél, akik magas omega-6 zsírsavtartalmú ételeket fogyasztanak, nagyobb a depresszió kockázata, mint azoknál, akik magas omega-3 zsírsavtartalmú ételeket fogyasztanak.

Hozzáadott és finomított cukrok

Míg a cukrot a süteményekben, desszertekben vagy a dobozos gabonapelyhekben vélhetnénk felfedezni, meglepő élelmiszerekben, például ketchupban, salátaöntetekben és sós ételekben, például sült krumpliban is megtalálható. A hozzáadott és finomított cukrok súlyosbítják a gyulladást, és a szervezetet a szükségesnél több cukorral terhelik, ami fokozott szorongást és instabil hangulatszintet okozhat.

Mivel a cukornak függőséget okozó hatása van, minél kevesebbet eszünk belőle idővel, annál kevésbé fogjuk megkívánni.

A cukorfüggőség csökkentése érdekében vásároljunk olyan teljes értékű élelmiszereket, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot.

Sült ételek

Egy 2016-os tanulmány 715 gyári munkást vizsgált, mely során mérték a depressziójuk, a rugalmasságukat és ezzel együtt az elfogyasztott sült ételek szintjét. A kutatók azt találták, hogy azoknál, akik több sült ételt fogyasztottak, nagyobb valószínűséggel alakult ki depresszió az életük során. A sült ételek valószínűleg azért vannak negatív hatással a hangulatra, mert általában egészségtelen zsírokban sütik őket. Az utóbbi években a zsírról alkotott vélemény a táplálkozással kapcsolatban megváltozott. Most már a táplálkozási szakemberek különbséget tesznek a "rossz zsírok" (pl. margarin, hidrogénezett olajok) között, amelyekről köztudott, hogy szív- és érrendszeri betegségeket és más egészségügyi problémákat okoznak, és a "jó zsírok" (pl. avokádó, olívaolaj) között, amelyek hozzájárulhatnak a jó közérzethez.

Mesterséges édesítőszerek

A cukorpótlók egyre gyakrabban fordulnak elő olyan élelmiszerekben, amelyekről azt állítják, hogy "egészségesek", mivel csökkentett kalóriatartalommal rendelkeznek. Ez azért riasztó, mert a tudomány szerint sok mesterséges édesítőszer hozzájárulhat a depresszióhoz.

Egy tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek, akik mesterséges édesítőszereket fogyasztanak, (főként diétás italok fogyasztására vonatkozott a felmérés), depressziósabbak, mint azok, akik nem fogyasztanak ilyet.

Valamint, több tanulmány is kimutatta, hogy a mesterséges édesítőszerek mérgezőek lehetnek az agyra, megváltoztatva a hangulatot szabályozó neurotranszmitterek koncentrációját.

Íme azok az ételek, vitaminok és tápanyagok, amelyeket érdemes fogyasztanunk az agyunk és a testünk egészsége érdekében:

  • Probiotikumok: joghurt aktív kultúrákkal, tempeh, miso, savanyú káposzta, kefir, kimchi, kombucha és bizonyos sajtok.
  • Prebiotikumok: bab, zab, banán, bogyós gyümölcsök, fokhagyma, hagyma, pitypang, spárga, articsóka és póréhagyma.
  • Alacsony GI-értékű szénhidrátok: barna rizs, quinoa, acélból készült zabpehely és chia magok.
  • Közepes GI-vel rendelkező élelmiszerek, mértékkel: méz, narancslé és teljes kiőrlésű kenyér.
  • Egészséges zsírok: egyszeresen telítetlen zsírok, mint az olívaolaj, diófélék, dióvajak és avokádó.
  • Omega-3 zsírsavak: halak, különösen az olyan zsíros halak, mint a lazac, makréla, tonhal, hering és szardínia.
  • Vitaminok: B9, B12, B1, B6, A és C
  • Ásványi anyagok és mikrotápanyagok: vas, magnézium, kálium, cink és szelén.
  • Fűszerek: sáfrány és kurkuma
  • Gyógynövények: oregánó, levendula, golgotavirág és kamilla.

Ne feledjük, hogy az étrend megváltoztatása önmagában nem segít a depresszió és a szorongás teljes megelőzésében vagy gyógyításában. Az étkezési szokások megváltoztatása azonban olyan pozitív hatásokat eredményezhet, amelyek hatására energikusnak és felfrissültnek érezhetjük magunkat.

Forrás: 
cnbc.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Horvát hagyományok a Pinka-völgyben

Beékelődve a nyugati határszélbe, Szentpéterfát három oldalról Ausztria határolja. Az első trianoni döntést követően oda is csatolták, ám 1923. március 9-én a falu visszaszavazta magát. Az ezerfős település ugyanakkor máig megőrizte horvátságát nyelvében, az emberek mentalitásában és a gasztronómiájában is.

Sültkrumpli helyett sült tészta

Japánban annyira hiánycikk lett a sütni való burgonya, hogy a Burger King helyi hálózata inkább ramen tészta fogyasztására ösztönzi a vendégeit.

Paradicsomból műtrágya

Egy új kutatás annak a lehetőségét vizsgálja, hogyan lehet paradicsomból, pontosabban a növényi hulladékból műtrágyát készíteni. A műtrágyák ára az elmúlt időszakban az egekbe szökött, ráadásul számos termék gyártása nem környezetbarát és sok energiát igényel.

Összemennek a termékek, az áruk változatlan

Az élelmiszer- és háztartásiszer-gyártók csökkentik a termékeik kiszerelését, anélkül, hogy csökkentenék az árukat. A vécépapírtól a joghurton és kávén át a csipszig világszerte általánossá vált ez a trend. A jelenséget „zsugorflációnak” nevezik.

Horvátországban 120 százalékkal több turista nyaralt az első fél évben

Az első fél évben 5,7 millió turista látogatott Horvátországba és 24,7 millió vendégéjszakát töltöttek el, a vendégek száma 120 százalékkal, a vendégéjszakák száma 107 százalékkal több, mint tavaly ugyanebben az időszakban - közölte vasárnap a Jutarnji List című napilap a horvát Turisztikai Szövetség (TZ) adataira hivatkozva.

Bővíti kapacitását a csomagolóanyagokat gyártó Hód Plast Kft. Algyőn

Bővíti termelő- és raktárkapacitását 449 millió forintos beruházással, uniós támogatással a műanyag flakonokat és kannákat gyártó Hód Plast Kft. - tájékoztatta az Algyőn tevékenykedő vállalkozás az MTI-t.

Génmegőrzés a világban

Korábbi cikkemben írtam a biodiverzitás fontosságáról és arról, hogy az emberi tevékenységek hatására milyen tempóban romboljuk azt. A tudósok már felismerték a problémát, és a riói egyezményben rögzítették, hogy a korábbi károk felszámolása és újabbak megelőzése közös társadalmi felelősségünk. Nézzük tehát, hogy milyen génmegőrzési létesítmények szolgálják a genetikai sokféleség tartós fennmaradását.

Szamócaszezon: reményeket meghaladó eredmények

Egy sikeres termesztési idény most sokkal többet jelent annál, mint hogy biztosítja-e vagy sem az érintett kárpátaljai család megélhetését. Sokkal nagyobb a tét, mert jelentősen hozzájárul a szülőföldön maradáshoz, hiszen azt bizonyítja, hogy a háborús helyzettel járó bizonytalanság ellenére van jövő.

Az őszibarack nyári védelme

Meleg időjárásban a tafrinás levélfodrosodás már nem okoz gondot, a júniusban előforduló lehűlés esetén azonban felléphet a késői levél- és termésfertőzés. A tenyészidő előrehaladtával, melegebb időben nő a lisztharmat, hűvösebb időszakokban pedig a levéllyukacsosodás fertőzésének veszélye. A kártevők elleni védekezés a gyümölcsmolyok és a levéltetvek ellen irányul.

Mindenkit megvisel a hőség, kivéve a rovarkártevőket – növényvédelmi előrejelzés 27. hét

A tavasz óta tartó általános levéltetű-fertőzöttség minimálisra csökkent ugyan, de a többi kártevő rovar kiválóan megvan a kánikulában. A növénybetegségeknek ezzel szemben nem kedvez a mostani idő. Fontos aktualitás, hogy sürgősen védekezni kell az amerikai szőlőkabóca lárvái ellen.