Back to top

Fenntartható falatok

A megtermelt ételek harmadát nem eszi meg senki. Néhány tehetséges magyar fiatal olyan üzleti modellt alkotott a maradék hasznosítására, amellyel az eladók és a vevők is jól járnak. Jelenleg már a közép-kelet-európai bővítésén dolgoznak.

A „munchok” olyan ételcsomagok, amiket zárás előtt 40-60 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni
A „munchok” olyan ételcsomagok, amiket zárás előtt 40-60 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni
Fotó: Munch
A Munch egyszerű megoldást kínál arra, hogy az ételgazdálkodás fenntarthatóbb legyen környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból. Olyan platform – weboldal és mobil applikáció -, amin keresztül a vendéglátóhelyek és a boltok kedvezményesen értékesítik az el nem adott, de jó minőségű ételeket.

A „munchok” olyan ételcsomagok, amiket zárás előtt 40-60 százalékos kedvezménnyel lehet megvásárolni. Aki így tesz, pénzt takarít meg, miközben a vendéglátóhelyek és üzletek bevételhez jutnak, a hulladék mennyisége pedig csökken.

Belayane Najoua, PR&CRM menedzser egyetemi újságíróként ismerkedett meg a Munch-csal, aminek csapatához az alapítás után nem sokkal, 2020 augusztusában csatlakozott. Akkor tízen dolgoztak a vállalkozásban, de az elmúlt két évben megháromszorozódott a létszám. A 10-12 főállású alkalmazott mellett sokan diákmunkásként, illetve részmunkaidőben segítik a vállalkozást. A munkatársak többsége fiatal, pályakezdő, az átlagéletkor 24-25 év körül alakul.

A munkatársak többsége fiatal, pályakezdő, az átlagéletkor 24-25 év körül alakul
A munkatársak többsége fiatal, pályakezdő, az átlagéletkor 24-25 év körül alakul
Fotó: Munch
Az első ételcsomag 2020. július 8-án került ki a világhálóra, mindössze egy hónappal az alapítók első találkozása után. Perepelica Kirill és Wettstein Albert egy diákszervezeti előadáson futott össze, ahol kiderült: mindkettőjüket erősen foglalkoztatja az élelmiszerpazarlás, és ugyanarra a problémára keresnek megoldást. A pilot verzió megalkotásába barátaikat, Zwecker Bencét és Zsoldos Botondot is bevonták, üzleti szellemiségüket pedig azóta is a lean alapú munka határozza meg. Ötleteiket nem fejlesztik hónapokig-évekig, hanem mielőbb piacra dobják, hogy kiderüljön, van-e rájuk kereslet.

Eredményeik magukért beszélnek.

Két év alatt több mint hatszáz aktív partnert vontak be a Munch-ba és mintegy 240 ezer adag ételt mentettek meg, amellyel modellszámításaik alapján több, mint 600 tonna üvegházhatású gáz kibocsátásának megelőzéséhez járultak hozzá ország szerte.

Bár Európában több hasonló üzleti modell működik az ételmaradék hasznosítására, a MunCharity, a rendszer Magyar Élelmiszerbankkal közös jótékonysági eleme magyar sajátosság, és Kelet-Közép-Európában a Munch az egyik legjelentősebb ételmentő hálózat. A „muncsolás” harmincöt hazai városban működik, az üzleti partnerek legnagyobb számban a fővárosban és a nagyobb egyetemi városokban elérhetők. Az applikációt pedig több mint 280 ezren töltötték le eddig.

Cápák között

A Munch átütő sikerrel szerepelt az egyik kereskedelmi televízió üzleti showjában, a „Cápák között” elnevezésű műsorban, ahol mind az öt befektető, azaz „cápa” tetszését elnyerte. Egyebek mellett Balogh Petya, az egyik legnagyobb „angyalbefektető”, Tomán Szabina, a Tomad Diet tulajdonosa, Moldován András, agrármilliárdos, Balogh Levente, a Szentkirályi tulajdonosa, Lakatos István, a Bravogroup Holding tulajdonos vezérigazgatója, az Élelmiszerbank és egy neves svéd angyalbefektető is tulajdonrészt vásárolt a Munch-ban, amely azóta már egy második befektetési kört is sikerrel zárt.

„Az ételmentés lényege, hogy ami aznap megmarad, azt viszik el a vásárlók, de nagyon kedvelik ezt, mivel izgalmat és játékosságot visz a vásárlásba, ráadásul leveszi a vállukról a választás terhét”
„Az ételmentés lényege, hogy ami aznap megmarad, azt viszik el a vásárlók, de nagyon kedvelik ezt, mivel izgalmat és játékosságot visz a vásárlásba, ráadásul leveszi a vállukról a választás terhét”
Fotó: Munch
Bár a vállalkozás még nem profitábilis, de növekedési üteme nagyon gyors. Üzleti modellje ugyanarra az elvre épül, mint a többi ételrendelő platformé: a partnerek jutalékot fizetnek minden eladott csomag után.

Meglepetés faktor

A Munch egyik különösen népszerű jellegzetességét a szükség szülte. Az éttermek, kávézók és üzletek ugyanis nem tudják, mi fog megmaradni a nap végére, így a csomagok tartalma ismeretlen a vásárlásra regisztrálóknak.

„Az ételmentés lényege, hogy ami aznap megmarad, azt viszik el a vásárlók, de nagyon kedvelik ezt, mivel izgalmat és játékosságot visz a vásárlásba, ráadásul leveszi a vállukról a választás terhét”

– mondta el Belayane Najoua.

Ritka jó ügyfélszolgálat

A Munch-nak összesen több mint 45 ezer tagja van a Facebook-csoportjaiban, ahol a felhasználók nap mint nap megosztják a pozitív és negatív tapasztalataikat. A Munch munkatársai kezdetben nehezen kezelték ezt, hiszen igyekeztek egyensúlyban tartani mind az egyre több üzleti partner, mind pedig a vásárlók igényeit és érdekeit. Mára azonban rendszeresen kapnak olyan visszajelzést, hogy kevés az ilyen jól működő ügyfélszolgálat.

Ha egy partnerrel probléma adódik, azonnal felveszik vele a kapcsolatot, és minden kérdésre, kérésre, panaszra rögtön reagálnak.

Az induláskor a partnerek bevonása is komoly kihívást jelentett számukra, hiszen még nem ismertek ilyen vállalkozást, így nem tudták, mire számíthatnak. „Úttörőnek lenni mindig nehéz, de amikor olyan referenciákat tudtunk felmutatni, mint a Starbucks vagy a CBA Príma, a kisebb vendéglátóhelyek is szívesebben csatlakoztak.”

Közösségi szinten

A vállalkozás fő tevékenysége az ételmentés, de a munkatársak fontosnak tartják az általános szemléletformálást is. Az élelmiszerpazarlás mellett a fenntarthatóság egyéb kérdéseiről is szélesebb körben beszélnek. Közösségi médiafelületeiken rendszeresen osztanak meg ilyen tartalmakat az ételmentő receptektől a környezettudatos utazáson és grillezésen keresztül számos témában. „A környezeti kihívások mindenkit érintenek, és ezen a területen csak közösségi szinten lehet előre lépni.”

„Úttörőnek lenni mindig nehéz, de amikor olyan referenciákat tudtunk felmutatni, mint a Starbucks vagy a CBA Príma, a kisebb vendéglátóhelyek is szívesebben csatlakoztak.”
„Úttörőnek lenni mindig nehéz, de amikor olyan referenciákat tudtunk felmutatni, mint a Starbucks vagy a CBA Príma, a kisebb vendéglátóhelyek is szívesebben csatlakoztak.”
Fotó: Munch
A különféle ételérzékenységgel, allergiával élőket, valamint a diétázókat, mentességeket követőket rengeteg szűrő segíti a weboldalon és az appban, és a Munch csapatában is egyformán akadnak húsevők, valamint vegánok.

Karácsonyra olyan kampánnyal készülnek, amely azok számára is lehetővé teszi a rászorulók támogatását, akik nem rendelkeznek komoly erőforrásokkal az adományozáshoz.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Idén is várja az érdeklődőket a mézeskalács-kiállítás Vácrátóton

Idén is látogatható Vácrátóton az ország egyik legrégebbi mézeskalács kiállítása, amelyet a plébánián lehet megtekinteni - tájékoztatta Spiegelhalter László polgármester az MTI-t.

Félmilliárd forintnyi áfacsalás zöldséggel és gyümölccsel

Félmilliárd forintnyi áfát csalt el egy zöldség- és gyümölcskereskedelemmel foglalkozó bűnszervezet, tizenkilenc gyanúsítottal szemben költségvetési csalás miatt nyomoz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) - közölte a hatóság szerdán a Facebook-oldalán.

Áremelkedések miatt nőtt a mezőgazdasági kibocsátási érték

A mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke megközelítette a 4 ezer milliárd forintot az idei évben, ami 15 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A növekedéshez az árak 42 százalékos emelkedése járult hozzá, míg a teljes termelési volumen 19 százalékkal, ezen belül a növénytermesztésé 28, az állattenyésztésé 6,1 százalékkal csökkent, a szolgáltatásoké 1,0 százalékkal nőtt - közölte szerdán első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Azerbajdzsán a harmadik legnagyobb mogyoró exportőr a világon

2022-ben összesen 67 ezer tonna mogyorót takarítottak be Azerbajdzsánban. Ezzel az ország a globális piacokon a harmadik legnagyobb mogyoróexportőr – mondta Szurhaj Novruzov a mezőgazdasági minisztérium tisztviselője.

Egy meglepő összetevő, hogy a sült zöldségek tökéletesek legyenek

A kiegyensúlyozott étrend fenntartása érdekében az étkezéseknek sovány fehérjéket, teljes kiőrlésű szénhidrátokat és zöldségeket kell tartalmazniuk. Nem újdonság, hogy a zöldségek az egészséges táplálkozás létfontosságú részét képezik.

A támogatások nem húzzák ki a gödörből a zöldségtermesztőket

Egyre nagyobb a boltok polcain a rivalizálás a hazai és a külföldi fagyasztott, illetve konzerv zöldség-gyümölcstermékek között. Hogyan tudják ezek a hazai termék felvenni a versenyt a külföldivel, és miként reagálnak minderre a fogyasztók? Erről a kérdéskörről, továbbá a magyar zöldségtermesztés aktuális helyzetéről és jövőjéről beszélt Sebesta Péter, a Magyar Hűtő- és Konzervipari Szövetség elnöke az MMG Direkt legutóbbi adásában.

Reziliencia az agráriumban - Ki marad a végén?

A generációváltás új szabályozása és az agrárium válságállósága volt a két kiemelt témája a negyedik alkalommal megrendezett Agribusiness Konferenciának december 6-án. Az ország legnagyobb agráriummal és agrárgazdasággal foglalkozó egyetemközi diákszervezete a szaktárca, valamint a banki és a termelő szektor jelentős képviselőit hívta meg a tanácskozásra.

Biztonságos törődés: Mire figyeljünk élelmiszer-adományozáskor?

Advent időszakában sokan adományozással segítik szebbé tenni nehezebb sorsú embertársaik számára az ünnepeket. Az élelmiszer-adományozás az egyik legkézenfekvőbb és legjobb megoldás, azonban ennek is megvannak a szabályai.

A hétvégén rendezik meg a Gyulai Méz- és Mézeskalács Fesztivált

December 9-10-én rendezik meg a XIII. Gyulai Méz- és Mézeskalács Fesztivált, amelyen a hagyományoknak megfelelően idén is kiosztják az Év kiváló magyar méze verseny elismeréseit - közölték a szervezők az MTI-vel.

A magas koleszterintartalmú élelmiszerek hatásai a koleszterinszintre...

A koleszterin fontos a sejtmembránok szerkezetének fenntartásában, és segíti a szervezetet a D-vitamin és a létfontosságú hormonok előállításában. A szervezet ugyan termel koleszterint, de ha sok koleszterint fogyasztunk, akkor kevesebbet állít elő. Valamint, ha nem fogyasztunk magas koleszterintartalmú ételeket, a testünk akkor is elegendő mennyiséget termel.