0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 18.

Melyek a legegészségesebb gyümölcsök?

A legegészségesebb gyümölcsök magas antioxidáns-tartalmúak, és jó hatással vannak kognitív képességekre, valamint szív- és érrendszer egészségére.

Napi egy alma távol tartja az orvost, igaz? Ezt a közhelyes kifejezést hallva nőttünk fel, de valóban tudjuk, hogy mennyi gyümölcsöt kellene naponta fogyasztani? Az ajánlott bevitel számos tényezőtől függ, de a felnőtteknek általában napi 300-400 gramm gyümölcsöt kellene fogyasztaniuk – állítja a Betegségellenőrzési és Megelőzési Központ. Egy adag gyümölcs lehet például egy alma, egy banán, egy kis áfonya, három közepes méretű szilva vagy hét szelet mangó.

Melyik a legegészségesebb gyümölcs?

Bár minden gyümölcs egészséges, Danielle Crumble Smith dietetikus egy tápanyagokban gazdag gyümölcsöt ajánl különösen, az áfonyát.

Az áfonya sok rostot tartalmaz, ami hosszabb ideig tart jóllakottan. Emellett a legmagasabb antioxidáns-tartalmú gyümölcsök és zöldségek közé tartozik.

Az antioxidánsok különlegessége, hogy megakadályozzák vagy késleltetik a sejtkárosodást. „Kognitív szempontból számos előnye van az áfonyának a memória szempontjából, és egyes tanulmányok szív- és érrendszeri előnyöket vagy éppen rákellenes vegyületeket mutatnak ki bennük” – mondja Crumble Smith.

Crumble Smith szerint nem csak az áfonyából lehet elegendő vitamint nyerni, ugyanis bármilyen gyümölcs fogyasztása egészséges eredményeket hoz, bár egyes gyümölcsök tápanyagai más-más célokat szolgálnak. Az alma például pektint tartalmaz, egy olyan rostot, amely prebiotikumként segíti a vastagbél működését és az emésztést. A C-vitaminban gazdag gyümölcsöknek szintén a figyelem középpontjában kell állniuk, beleértve a citrusféléket (narancs, grapefruit és citrom, hogy csak néhányat említsünk) és a szamócát.

„A C-vitamin segíti a kollagéntermelést, és az emberek gyakran aggódnak a ráncok csökkentése, valamint a haj, a bőr és a köröm egészsége miatt” – mondja Crumble Smith.

„A C-vitamin pedig létfontosságú ehhez.”

Megengedhető a gyümölcsökben lévő cukor mennyiség?

Néhány gyümölcstől való félelem a cukortartalmukból fakad. A magas cukortartalom azt jelenti, hogy a gyümölcs káros lehet? Egyáltalán nem, mondja Crumble Smith.

„A gyümölcsökben rengeteg vitamin, ásványi anyag, rost, víz és egyéb tápanyag van, amire a szervezetünknek szüksége van” – mondja. Sőt, a gyümölcsökkel leküzdhetjük a délutáni levertséget, amikor a legtöbb ember egy újabb csésze kávé után nyúl. Mivel a természetes cukor egészséges energiaforrás, a gyümölcsöt fehérjével párosítva hasonló lökést kapunk, mint a koffeinnel.

Crumble Smith azonban óvatosságot javasol a cukorbetegségben, inzulinrezisztenciában vagy vércukorproblémákban szenvedőknek.

Ebben az esetben ügyelni kell az adagok méretére, vagy pedig a délutáni málnát fehérjével, például joghurttal vagy sajttal célszerű párosítani.

A gyümölcsturmixok fogyasztása egy egyszerű és elérhető módja a napi gyümölcstartalom bevitelének. Crumble Smith azt ajánlja, hogy készítsük el ezeket otthon, minthogy egy előre csomagolt italból vegyünk egyet a boltból. Ha a palackozott gyümölcslé mellett döntünk, mindenképpen olvassuk el alaposan a tápértékjelölést és az összetevőket. „Csak azért, mert valamin az áll, hogy 100%-os gyümölcs tartalom gyakran nem az a legjobb választás” – mondja Crumble Smith. „Ugyanis ilyenkor az összes koncentrált gyümölcs hajlamos nagyon magas cukortartalmú lenni, és nincs benne fehérje, ami segítene stabilizálni a vércukorszintet.”

Jót tesz az avokádóban lévő zsír?

„Az emberek néha tartanak a zsírtól, de az avokádóból, diófélékből, magvakból, olajbogyóból, olívaolajból, zsíros halakból származó egészséges zsíroknak nagyon sok gyulladáscsökkentő hatásuk van” – mondja Crumble Smith.

Az avokádó káliumban gazdag, ami segíthet a vérnyomás és a koleszterinszint csökkentésében.

Nagy mennyiségű rostot is tartalmaznak, ami Crumble Smith szerint hosszabb ideig tarthatja a jóllakottság érzését, és segíthet a vércukorszint szabályozásában. „Gyakran a gyümölcsök és a zöldségek nagyszerű forrásai lehetnek a zsírban oldódó A-, E- és K-vitaminoknak” – mondja Crumble Smith. „A zsírban oldódó vitaminok esetében zsírforrásra van szükségünk ahhoz, hogy a szervezetünk valóban fel tudja szívni őket. Így egy avokádó fogyasztása fokozza a szervezetünkben ezeknek a tápanyagoknak a felszívódását.”

Hogyan építsük be a gyümölcsöt az étrendünkbe?

A turmixok és gyümölcssaláták fogyasztásának növelésén kívül egy egyszerű módja annak, hogy több gyümölcsöt fogyasszunk, az, hogy kísérletezünk. Crumble Smith azt javasolja az ügyfeleinek, hogy minden héten tegyenek a bevásárlókosarukba egy olyan gyümölcsöt, amit még sosem fogyasztottak. „Ez egy nagyszerű módja annak, hogy megismerkedjünk azzal, amit még sosem próbáltunk, és esetleg találunk valamit, amit megszeretünk” – mondja Crumble Smith.

Forrás: eu.usatoday.com