A vállalat tapasztalatai szerint az elmúlt évben folytatódtak a pandémia előtt megindult tendenciák, a minőség, a különleges ízek és az alkoholmentes sörök iránti növekvő igény, amit a Borsodi Sörgyár eredményei is alátámasztanak.
Fél évszázada, 1973. április 5-én Bőcsön, a frissen átadott sörgyár gyártószalagjáról gördült le az első üveg Borsodi Világos. A sörgyár ikonikus terméke, kellemesen kesernyés ízével és aranysárgán csillogó színével az elmúlt öt évtizedben a hazai fogyasztók egyik kedvencévé vált. Az első palackot azóta sokmillió hektoliter követte, a Borsodi Sörgyár pedig egy helyi igényeket kiszolgáló gyárból a világ egyik legnagyobb vállalatának regionális központjává vált.
A Borsodi Sörgyár fél évszázados sikeres működéséhez elengedhetetlen volt a folyamatos fejlesztés, amivel hozzájárult a hazai sörkultúra fejlődéséhez.
A vállalat nevéhez fűződik az első hazai alkoholmentes sör bevezetése, valamint a fogyasztói igényekhez alkalmazkodva, a sörgyár vezette be az egyik első ízesített sört, a Borsodi Frisst.
Csomagolások terén is számos újítás a Borsodihoz köthető, hiszen a sörgyár tette elérhetővé a fogyasztók számára először az alumínium dobozos, valamint a vendéglátóhelyek részére a KEG-hordós kiszerelést is.
Az elmúlt öt évtizedben a Borsodi Sörgyár a kiváló minőség és a választék szélesítése mellett egyre nagyobb figyelmet szentel a fenntarthatóságnak is, annak érdekében, hogy minél kisebb ökológiai lábnyommal szolgálja ki fogyasztóit. A Borsodi számára kiemelt fontossággal bír, hogy felelős gyártóként óvja környezetét, a támogassa a közösségeket, segítse munkavállalóit és hatékonyan működő kapcsolatot építsen az üzleti partnereivel.
„A Borsodi Sörgyár mindenkori portfolióját és termékeit a változó piaci trendeknek és a fogyasztói igényeknek megfelelően alakítja.
hiszen a hazai fogyasztók elvárják a következetes, megbízható minőséget és nyitottak az újdonságok kipróbálására.” – emelte ki Vuleta Zsolt a Borsodi Sörgyár ügyvezető és kereskedelmi igazgatója. „Büszkék vagyunk az elmúlt öt évtized sikereire, és mindezt az elkötelezett kollégáinknak, együttműködő partnereinknek és hűséges fogyasztóinknak köszönhetjük.”
Mint elhangzott, a Borsodi Sörgyár szellemiségének megfelelően az 50-dik születésnap is tartogat egy meglepetést. Ezúttal ugyanis az ünnepelt hozza az ajándékot. Május 18. és július 6. között, 50 napon keresztül a promóciós csomagolású Borsodi dobozos sörök nyitófülén található kódot beküldők között kisorolnak egy-egy 50 ezer forint értékű Edenred kártyát, továbbá napi 1 Neuzer típusú kerékpárt.
Amikor a ’80-as években a nyaralni vágyó leutazott a Balatonra és sört kapott, boldog volt, ha pedig hideg sört, nem tudta, hogy hogyan hálálja meg a pincérnek.
A rendszerváltást követően a sörgyárak meglátták a piaci lehetőséget, s a legkisebb falusi vendéglátó egységet is ellátták korszerű hűtőrendszerekkel, senki nem szenvedett hiányt az aranyló nedűből.
„A magyar sörfogyasztás egyre jobban fejlődik, a hazai fogyasztó a minőségi söröket keresi. Az elmúlt években azt látjuk, és ez megmutatkozik a portfóliónkban is, hogy bővül a kínálat. Ha a borsodi márkára gondolunk, akkor elmondhatjuk, ott a Borsodi Világos, ami az alapot jelenti, megtaláljuk a Borsodi Mestert, vannak az ízesített sörök, abból is hatféle termék, tavaly megjelent az alacsony kalóriatartalmú sör, 2020 óta pedig felsőerjesztésű sörkülönlegességeink”- kezdte beszélgetésünket Speigel György, a gyár marketing igazgatója.
A szakember elmondta, a fogyasztói szokások folyamatosan változnak. A Covid ezt egy ideig visszafogta, hiszen zárva voltak a vendéglátóhelyek, ugyanakkor a fogyasztás egy része átterelődött a háztartásokba. Ez nem azt jelenti, hogy maradéktalanul, maga a sörpiac csökkent, de az emberek továbbra is szerettek volna sört fogyasztani. Ha nem tudták ezt a vendéglátóhelyen megtenni, akkor elmentek a boltba, és otthon itták meg. Bár a piac a 2020-as visszaesést követően folyamatosan fejlődik, még nem éri el a pandémia előtti mennyiséget.
A Böcsön gyártott 2,5 millió hektoliteres éves mennyiség 80 százaléka itthon fogy el. Ma már a borsodi sör az ország bármely területén elérhető. Ez egyrészt a nagykereskedelmi partnereiken keresztül zajlik, így főleg a horeca partnerekhez, illetve a független boltokba jutnak el, ugyanakkor a kiskereskedelmi láncokba közvetlenül szállítanak.
Fontos számukra, hogy mi és milyen minőségben kerül ki a csapról, valóban az legyen a pohárban, ami rá van írva. Ebben nyújt segítséget, hogy a vendéglátóhelyek üzletvezetőit, pultosait folyamatosan képezik, oktatják. „Mi is kijárunk a vendéglátóhelyekre, nem csak az irodában ülünk, megpróbálunk segíteni azon, hogy megfelelő minőségű sört tudjanak kiszolgálni”- jegyezte meg a szakember. A Molson Coors multinacionális vállalatcsoport tagjaként a Borsodi Sörgyár folyamatosan képzi munkavállalóit, hogy a felelős alkoholfogyasztás hiteles nagykövetei lehessenek, emellett kiemelt hangsúlyt fektet a felelős márkakommunikációra is.
Felmerült kérdésként, mennyire rázta fel a sörgyárat a sör-boom, a kézműves, házi sörfőzdék megjelenése. Nyilván elindítottak olyan folyamatokat, melyek a nagyüzemi sörökre is hatással volt.
Elég csak megnézni az elmúlt öt évben, miként változott a magyar gyárak portfóliója. Amikor régen szembe kerültünk egy sörreklámmal, jellemzően a mennyiségi fogyasztás volt a homlokterében. Azóta sokkal szofisztikáltabb a megjelenés, és végre eljutott odáig, hogy nem a mennyiség a cél, hanem kóstolni és beszélni lehet a sörről. Látszik, hogy a minőségi sörök felé mozdul el a piac, ugyanakkor nagyon fontos felhívni a figyelmet a felelős alkoholfogyasztásra is. Együttműködnek például a miskolci rendőrséggel, hiszen ez mindkét fél érdeke.
Miközben népszerűek a kraft sörök, mellette megjelenik a fitness szemlélet, az egészséges életmód. Böcsön folyamatosan nézik, mi a trend, mit és mennyit iszik a fogyasztó.
„Megkóstolod a Stella alkoholmentes sört, nagyon jó, és az igény erre a típusra egyre növekszik. Emellett nem csak sima alkoholmentes söröket találunk, azon belül vannak az ízesített alkoholmentes sörök, melyek nagyot fejlődtek az elmúlt években.
– magyarázta a marketing igazgató, az igények alapján igyekeznek összeállítani a termékpalettájukat. Ugyanakkor előkerültek azok az IPA-k, APA-k, amelyek a múlt század elején Amerikában voltak jellemzők.
„Hazánk sörkínálati szempontból fejlett országnak tekinthető Közép-Kelet Európában. Ekkora termékpalettája, ennyi fajta söre a környező országoknak nincsen. Nemzetközi cég vagyunk, így kívülről is jönnek inspirációk. Létezik egy megosztás az országok között, hogy hol mi a divat, mi keresett, mit szeretnek a fogyasztók. Emellett tapasztalhatók nagyobb trendek, melyek nem kifejezetten a sörfogyasztáshoz kapcsolódnak. Ilyen az egészségtudatosság, illetve a lokális vagy a minőségi alapanyagok iránti igény”- magyarázta, húsz márka, több mint kilencven termékével vannak jelen a piacon.
Az abszolút húzó márka a Borsodi, a második legnagyobb a Staropramen, Prága első számú söre, Magyarország legnépszerűbb cseh márkája.
A Miller szintén nagy márka, mellette a Stella Artois, ezek talán a húzóbbak, de megtalálható a portfólióban a Guinnes – ami globálisan nagyon erős – miközben a Corona a legértékesebb sör márka a világon.
„Számtalan rendezvényen, fesztiválon veszünk részt, ahol közvetlen kapcsolatba léphetünk a fogyasztókkal. Amikor nyit egy új vendéglátóipari hely, akkor megkeresnek, vagy mi találjuk meg, nyilván a konkurencia is képbe kerül, és versenyzünk”- meséli Spiegel György, kötelező figyelni a visszajelzésekre, ha nem reagálnak, egy idő után eltűnik a vásárló. Ezért folyamatosan fejlesztenek, de ebben a folyamatban mindig kikérik a fogyasztó véleményét.