0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Stressznövelő ételek, melyeket jobb elkerülni

A stresszhormonszintünket számtalan tényező befolyásolhatja, többek között a táplálkozásunk.

Néhány élelmiszerről nem is gondolnánk, hogy hatással van szervezetünk stresszhormonszintjére, pedig fogyasztásuk alvási problémák mellett szorongást is kiválthat – írja a cleanplates.com.

„A stresszhormonszintünket számtalan tényező befolyásolhatja, többek között a táplálkozásunk. Habár nincs olyan étel, amely közvetlen módon váltaná ki a stresszt fogyasztójából, néhány közülük hozzájárulhat a stresszhormonszint ingadozásához” – mondta Chrissy Arsenault, amerikai dietetikus.

Szervezetünk legfőbb stresszhormonja a kortizol, ennek emelkedése a pulzusszámot és a vérnyomást is növeli.

A következőkben hat olyan élelmiszert mutatunk be, melyeket jobb elkerülni, ha nem szeretnénk befolyásolni stresszhormonszintünk ideális mértékét.

Kávé

Habár sokak reggeli rutinja elképzelhetetlen kávézás nélkül, ez valójában stresszforrást jelent a szervezet számára.

„A kávéban található koffein egy olyan stimuláns, mely megnövekedett vérnyomás- és stresszhormonszintet eredményez. A koffein hatására a szervezetben adrenalin szabadul fel, továbbá megnövekedik a kortizolszint. Megnehezítheti az elalvást, mely szorongást válthat ki” – mondta Mary Sabat, dietetikus.

A kávé mellett számtalan koffeinforrást viszünk be nap mint nap, csokoládé, tea, sőt még akár rágógumi formájában is.

A dietetikusok azt ajánlják, inkább fogyasszunk koffeinmentes kávét vagy pedig gyógynövényteát, utóbbi még pihentető hatással is bír.

Sós ropogtatnivalók

A magas nátriumtartalmú élelmiszerek, mint például a feldolgozott élelmiszerek vagy a sós nassolnivalók, megemelvén a vérnyomásszintet, stresszt okoznak a szervezetben. A felesleges só hatására a szervezet több vizet tart meg, ez magas vérnyomásszintet eredményez, ennek hatására pedig nagyobb megterhelésnek lesz kitéve a szív.

Vörös húsok

A vörös húsok fogyasztása növeli a kettes típusú diabétesz kialakulásának és néhány rákos megbetegedésnek a kockázatát.

„A nagy mennyiségben bevitt vörös hús túl sok telített zsírsavat tartalmaz, ez gyulladást és megnövekedett stresszhormonszintet eredményezhet a szervezetben” – mondja Arsenault.

Édességek

Sokan nassolnivalókhoz nyúlnak, amikor stressz éri őket. Ez sajnos pont, hogy ellentétes hatást válthat ki, hiszen a legtöbb nassolnivaló magas zsír-és cukortartalommal bír, kiváltképp az édességek. A bennük lévő magas cukortartalom lévén az egekbe repül a vércukorszint, aminek hatására a stresszhormonszint is jócskán megemelkedik.

A finomított szénhidrátban gazdag élelmiszerek fogyasztásakor a vércukorszintünk amilyen gyorsan megemelkedik, ugyanolyan gyorsan le is zuhan. Ezek a fluktuációk a hangulatunk mellett az energiaszintünkre is hatással vannak. Nő a kortizolszint, ezáltal szorongás léphet fel.

Rántott ételek

Nagy részük tele van telített és transzzsírokkal, melyek nincsenek jó hatással egészségünkre.

Ezek ugyanis gyulladást és oxidatív stresszt idézhetnek elő a szervezetben, fokozott kortizoltermelést kiváltva.

Alkohol

Meglepő módon az alkoholfogyasztás valójában növelheti a stresszes állapotot.

A nagymértékű italfogyasztás ugyanis felborítja az alvási ciklust, dehidratál, ami megnövekedett kortizolszintet eredményez.

Forrás: cleanplates.com

Magazin ajánló: