0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. április 24.

A méhek és a képzőművészet, avagy útmutatás az együttélésre 2.

Népművészet és méhészet sosem kapcsolódott olyan gyönyörűen, mint a tradicionális szlovén konténerkaptárok előlapjain.
2. kép: Lea Bradovich: Queen Bee (12 × 9”, akril gouache táblakép)

A reneszánsz festők világát ötvözi a szürreális látomásokkal LEA BRADOVICH (szül. 1955) amerikai festőművész, akinek művészetét már régóta követem. Az ő képei különleges portrék, amelyeken embereket méhekkel együtt, gyakran egészen egybeforrva ábrázol, kicsit mintha távoli leszármazottjai lennének e képek a szaharai méhsámánnak. Lea Bradovich munkásságát figyelve jutottam el HEATHER SWAN kortárs amerikai esszéíró és költő egészen elképesztően gyönyörű esszékötetéig, amelyben azt írja az egyébként boszniai származású Lea Bradovich festészetéről:

„Ami leginkább magával ragadott ezeken a képeken, az a komplex kétértelműségük. Lehet ezeket a festményeket úgy értelmezni, mint emberek képeit, akik a méheket díszítésre használják, ami bizonyára tükrözi a méhek jelenlegi felhasználását, mint eszközt vagy szimbólumot, leválasztva eredeti létértelmükről.

De van egy másik módja annak, hogy ezeket a képeket nézzük – és valóban úgy gondolom, hogy Bradovich ezt szeretné, hogy így lássuk őket –, méghozzá az, hogy ezek az emberek tisztelik a méheket, s talán valami olyasmit üzennek ezek a képek, mint ami a méhek reneszánsza lehetne.

A méhek csendben dolgoznak a fészekben néhány képen, az ember és a méh látszólag békében forr össze. Amit én látok itt, az az együttélés” (Heather Swan: Where Honeybees Thrive: Stories from the Field).

Heather Swan ebben a különleges könyvében még számos, méhekhez kapcsolódó kortárs képzőművészről és saját méhészeti élményeiről is ír, s így fejezi be:

„Az együttélés felé történő elmozdulást tapasztaltam újra és újra a méhekkel és az őket szerető emberekkel foglalkozó utazásom során. Mégis, nemrég olvastam egy cikket, amely megerősítette, hogy Kanadában újabb 37 millió méh pusztult el. A cikk óvatosan kerülte a fontos következtetések levonását arra vonatkozóan, hogy mi ölte meg őket, de az idézett méhész meg van győződve arról, hogy a neonikotinoidok a tettesek. Talán a méhek nem fogják megnyerni ezt a harcot. Talán az elektronikus méh lesz a megváltás. De sok művész, tudós, méhész, gazda, aktivista és polgár kreatívan kiáll a méhek mellett; néhányuk szerepel ebben a könyvben. Egy egészséges méhkasban a munka megoszlik a méhek között: néhányan nektárt és virágport gyűjtenek, néhányan új méheket táplálnak, mások pedig fészket építenek, miközben mások mézet és viaszt termelnek.

Ahhoz, hogy megváltoztassuk azt, ahogyan ezen a bolygón élünk, mindenkinek azt kell tennie, amiben a legjobb. Ennek a könyvnek az írása megerősítette hitemet az emberi kreativitásban, kapcsolódásban, együttérzésben, csodában, együttműködésben, örömben és cselekvésben rejlő lehetőségben. Lehetséges, hogy az ökológiai reneszánsz küszöbén állunk? Az idő majd eldönti.”

Az idő, teszem hozzá óvatosan, amelyből már nincs túl sok sem a méheknek, sem az emberiségnek.

3. kép: Kiss Márta: Méhész (34 × 24 cm, karton, tus, tempera, színes ceruza, hímzőfonal, 2022)

Mindezzel kapcsolatban pedig egy utolsó festményt is meg kell említenem, ez pedig a magyar festőművésznő, KISS MÁRTA Méhész című képe. A képen rajbefogást láthatunk, ahol a méheket a zsákból a rajbefogó ládába helyezi a méhész, a méhek röptét finom hímzés jelzi a festményen.

Bár a kép látszólag rokonságban áll Brueghel méhészeivel, a lilás háttér átemeli a képet egy sokkal metaforikusabb, álomszerűbb síkra, s egyszerre szól a „vad” természet domesztikálásáról és valami belső érzetről, valamilyen látomásról, amely egyszerre nyugtalanító és szép, s amely a XXI. század sajátos világ- és létélménye.

Ez a Méhész egy belső kép, amely külsővé vált, egyszerre szép és zavarba ejtő, tökéletesen kifejezve azt a bizonytalanságot, amelyben napjaink méhészete leend, éppen ezért hihetetlenül fontos, mert arra mutat rá, hogy válaszúton vagyunk, mint annyiszor az emberiség története során, az őskori barlangrajzoktól kezdve napjainkig. A képzőművészet történetének csodás alkotásai pedig, nekem legalábbis nagyon úgy tűnik, egyszerre ösztönösen és tudatosan mutatnak rá ezekre a válaszutakra.

A méhészet művészetének legfőbb mondanivalója a méhek és ember, természet és emberiség koegzisztenciájának lehetősége és újrateremtése, ösztönös és tudatos szinten egyaránt, mert ennek megértése és megélése a kulcs nemcsak az emberiség, hanem a világ túléléséhez, már ha meg akarjuk haladni önmagunk korlátait és saját destruktív hajlamunk.

Weiner Sennyey Tibor
költő, író, méhész

 

Forrás: Méhészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: