0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 13.

A 8 legjobb étel mentális egészségünkért

Szinte már közhellyé vált a mondat, miszerint „az vagy, amit megeszel”. Lehetséges, hogy ideje lenne inkább úgy fogalmaznunk: „úgy érzel, ahogy eszel”.

áfonyás palacsintaAhogy napról napra fejlődik a tudomány, úgy válik egyre bizonyosabbá, hogy táplálkozási szokásaink kulcsfontosságú szerepet játszanak mentális egészségünk fenntartásában. Az is egyre szélesebb körben ismerté vált, hogy bizonyos élelmiszerek fogyasztása gyulladásfokozó hatást vált ki – írja a cleanplates.

A szervezetben fellépő gyulladásos folyamatok pedig számos mentális probléma melegágyává válhatnak.

Ezek hatására ugyanis szorongás, depresszió is kialakulhat. De a jó hír az, hogy ezekkel ellentétben néhány finomság fogyasztása csökkenti a folyamatok kártékony hatásait, sőt, néhány még a szerotoninhormon termelését is ösztönözheti. Azt se feledjük, hogy a táplálkozás, mint esemény sem elhanyagolandó tényező. Hiszen gondoljunk csak bele, még ha egy kevésbé tápláló, gyulladásfokozó csokoládétorta-szeletet is fogyasztunk el, de azt baráti körben, jó hangulatban tesszük, már érezhetően meg is növekedett szerotoninszintünk.

Az alábbi 8 élelmiszer rendszeres fogyasztásával mentális jóllétét is támogathatja, többek között azok gyulladáscsökkentő hatása révén.

Olajos magvak

dió tálban

„A chia mag, a kender-, a len-, a tök- és a napraforgómag kitűnő Omega-3 források, mely zsírsavak támogatják az agyműködést” – mondta Nichole Deandra dietetikus. Igazából nincs rossz választás, amennyiben olajos magvakat ropogtatnánk, mivel ezek az élelmiszerek

tele vannak magnéziummal, B-vitaminnal és vassal, mely tápanyagok egytől egyig jó hatással vannak mentális egészségünkre.

Egy 2022-es, a Nutrient folyóiratban közzétett tanulmány eredményei szerint napi 60 gramm dió elfogyasztása hozzájárult a kutatásban résztvevő egyetemi hallgatók stresszszintjének csökkenéséhez.

Zöld tea

zöld tea

Ha zöld teát kortyolgat, lehetséges, hogy tapasztalta is már, hogy jobban elkerüli a melankólia. Ez a benne levő L-teanin aminosavnak köszönhető, mely elősegíti az olyan hormonok termelődését, mint a szerotonin és a dopamin. Ha szervezetünk bővelkedik bennük, olyan áldásos hatásokat tapasztalhatunk, mint a kognitív funkciók javulása, a jobb kedélyállapot, a hatékonyabb stresszkezelés és a nyugodtabb alvás.

Olajos halak

szardínia halak

Olajos halak fogyasztásával értékes Omega-3 zsírsavakhoz juttatjuk szervezetünket, például EPA és DHA típusokhoz, melyek segítenek megakadályozni a kognitív funkciók leépülését. Javulhat általuk memóriánk valamint kiegyensúlyozottabbá válhat hangulatunk.

Agyunk ugyanis javarészt zsírból áll, az Omega-3 zsírsavak pedig elősegítik az agy- és idegszövetek épülését.

Ha pénztárcabarát olajos halat keres, legjobb választás a szardínia. Könnyen feldobhatjuk vele salátáinkat, akár szendvicseinket is, egyszerűen és nagy mennyiségben fogyasztva ezáltal a jótékony zsírsavat.

Forrás: cleanplates.com

Magazin ajánló: