Visszatérve a világranglistára, említette, hogy a fenntarthatóságin is előkelő helyen szerepel a MATE. Ez egyebek mellett annak köszönhető, hogy áttértek a körforgásos gazdálkodásra?
– Ennek sok összetevője van. Amikor a környezeti fenntarthatóságot vizsgálják, nagyon sok szempontot vesznek figyelembe. Egyebek mellett azt, hogy milyen a környezet, milyen a campus elhelyezkedése, milyen módon jelenik meg az oktatásban a zöld szemlélet, a zöld gondolat. Ezt hogyan valósítják meg a mindennapi gyakorlatban és az egyetem működésében, mindezt együtt vizsgálják. Ebben a körforgásos gazdálkodásra való áttérés fontos szempont volt, hiszen elsőként alapítottunk az országban olyan kutatóközpontot, amelyik kifejezetten ezzel a témával foglalkozik, de ezen is túlmentünk. Nemcsak elméleti szinten foglalkozunk ezekkel a kérdésekkel, hanem a működésünk során is ezt az elvet követjük. Az egyetlen egyetem vagyunk az egész világon, ahol a biológiailag lebontható hulladékok teljes gyűjtési és feldolgozási rendszerét megvalósítottuk.
Ez egyrészt fontos környezeti és gazdasági szempontból, másrészt bizonyítja, hogy nemcsak beszélünk róla, és nemcsak csináljuk, hanem az oktatásba is be tudjuk kapcsolni. Ezt a tevékenységünket építjük tovább, hiszen nagyon sok olyan eleme van még a körforgásos gazdaságnak és a fenntarthatósági kérdéseknek, amiket az oktatásban és a gyakorlatban is fel tudunk használni. Ezt ismerték el a Times Higher Education Impact Rankings, a világ egyik legelismertebb ranglistáját összeállítók, a fenntarthatósági szempontok szerint a világon a kilencvenhetedikek vagyunk az egyetemek sorában. Ezt kevés magyar felsőoktatási intézmény mondhatja el magáról, rajtunk kívül egyedül a szegedi egyetem került be az első százba.
Keretbe zárva a beszélgetést, kérem, mondjon néhány fő szempontot a már említett, a napokban megjelent MATE2030 stratégiából. Mit tartalmaz az abban kijelölt 27 cselekvési terv?
– Az intézményfejlesztési tervünk 2025-ig, a stratégiai tervünk 2030-ig fogalmazza meg a legfontosabb célokat. Ez utóbbihoz igazodva dolgoztunk ki egy olyan cselekvési tervet, ami 2030-ig határozza meg a legfontosabb feladatokat annak érdekében, hogy elérjük azokat a céljainkat, amelyek a régió vezető felsőoktatási intézményévé tesznek bennünket. Ebben három pillér, hét cselekvési terv és huszonhét programpont mentén meghatároztunk egy átfogó programot, évekre, szakterületekre lebontva. Ezek összhangban vannak azokkal a feladatokkal, amelyekről már beszéltünk.
E három terület mentén dolgoztuk ki a programot. Ami miatt mi „cselekvő egyetemi programnak” hívjuk, az azért van, mert túl kívánunk lépni a tudományegyetemi és az alkalmazott egyetemi kereteken. Ma azt tapasztaljuk a világban, hogy azok az egyetemek, amelyek hatással tudnak lenni az agrárium fejlődésére, ennek a szemléletnek, a tudományegyetemi minőségnek és az alkalmazott egyetemi beágyazottságnak a szimbiózisában működnek. Ezt határoztuk meg cselekvő egyetemi programként, és e filozófia mentén állítottuk össze a MATE 2030 nevet viselő programot. Ebbe a munkába az egész egyetemet bevonjuk, és ennek mentén fogunk az elkövetkezendő időszakban dolgozni.