Az 50 hektár spárgaültetvénnyel rendelkező Bács-Zöldért Zrt. főként zöld spárgát termeszt, mindössze 5 hektáron szednek halványított sípokat a vevői igények kielégítésére. A szakember szerint a fehér spárga területi aránya országosan is visszaesett 30-40%-ra, ami a fogyasztói szokások megváltozása mellett abból is ered, hogy a technológiája, szedése nagyobb szakértelmet és több munkaerőt kíván.
A Bács-Zöldért Zrt.-nél a korábban meghatározó exportot az évek során mindinkább csökkentették a hazai értékesítés javára a belföldi fogyasztás fellendítése érdekében. Ma már zömmel itthoni áruházláncokat, házhoz szállító cégeket, kecskeméti éttermeket szolgálnak ki, illetve a zöld spárgából mind nagyobb mennyiséget (az összes 20-30%-át) adnak el a három éve kezdett szedd magad mozgalom keretében. Jók az erre vonatkozó tapasztalataik, visszajelzéseik, akik pedig nem akarnak szedni, a telep hűtött piacterén vásárolhatnak friss spárgát – és majd gyümölcsöket is – termelői áron. Ezek mellett részt vesznek a kecskeméti városi piacon szervezett akciókban, és együtt dolgoznak éttermekkel, hogy így is népszerűsítsék a spárga fogyasztását.
A szakember örömmel látja, hogy a spárga fogyasztása itthon is növekszik. Ennek támogatására savanyúság készítésével is próbálkoztak, olyan sikerrel, hogy az egyik áruházlánc a mutatóban kínált termék megkóstolása után milliós tételt akart vásárolni tőlük. Ők azonban maradnak kisebb mennyiségeknél, manufaktúrákkal gyártatnak idén is a magyar ízlésnek megfelelő ízesítéssel savanyított spárgát, amely júliustól lesz kapható Borbáson.
Mivel az egész területet tudják rotációban öntözni, a szárazság ellenére június közepéig-végéig tervezik a szezont, a hőségben azonban még a három-négynaponkénti vízpótlás sem mindig elég. Az április közepi csapadékkal érkezett lehűlés tehát jót tett a spárgának is. Melegben nemcsak a vízpótlás a sarkalatos kérdés, hanem a szedést is sűríteni kell, akár napi két alkalomra, mert a sípok 8-10 centimétert is nőhetnek egy nap.
Kiváló minőség, megbízhatóság
A Garten Kft. fontos évindító friss terméke a spárga, mennyiségben és értékben egyaránt. Az évente értékesített mintegy 1300 tonna spárgának a 90%-át külföldre viszik, és zömmel áruházláncok a vevőik, ahogyan az itthon eladottnak is. Nagyobb részt zöld spárgával kereskednek, mindössze 250 tonna fehér spárgát forgalmaznak. Ez utóbbinak ugyanis szűkebb a piaca Európában, és a fogyasztói szokások, a felgyorsult életvitel várhatóan még inkább a könnyebben, rövidebb idő alatt elkészíthető zöld spárga malmára hajtja a vizet.
Majtényi Bernát megerősítette, hogy az idei szezonkezdet nem volt átlagos. A Garten Kft. március 20-tól szállít halványított spárgát a vevőinek, két héttel korábban, mint tavaly. A zöld spárga értékesítését pedig április 6-án kezdték, csaknem három héttel előbb az előző évinél.
A fehér spárgát elsősorban német nyelvterületen, Ausztriában, Németországban és Svájcban fogyasztják, és az első két országban általában csak addig kérik a külföldi árut, amíg nincs saját termésük. Ez idén elég rövid ideig tartott, mert ezekben az országokban is melegebb volt az átlagosnál, osztotta meg velünk tapasztalatait. Svájcban egész szezonban várják a magyar spárgát, és a Garten Kft. profitálhatott a korai kezdésből, az oda beszállító fő versenytársak, a spanyolok ugyanis éppen ellenkezőleg, mint mi, a mediterrán országok hűvös időjárása miatt a szokásosnál később tudtak indulni, alig előztek meg minket. Az első tíz napban így viszonylag magas árat fizettek a svájciak a spárgáért, ami utána visszaesett az átlagos szintre, illetve valamivel az alá, de a kereslet folyamatos.
A zöldspárga-export kezdete rosszul alakult, mert a legnagyobb európai termelők, az olaszok és a spanyolok egyaránt késtek, a húsvétra így szinte egész Európában tengerentúli, főként mexikói spárgát kínáltak az áruházláncok. Az azt követő, kereskedelmi szempontból csendesebb időszakban pedig egyszerre indult szinte mindenki. A magyar cég éppen ezért először a hazai vevőinek szállított, és csak az ünnepek után kezdett exportálni a viszonylag telített külpiacokra. Fő vásárlóik fontossági sorrendben Svédország, Németország, Svájc, Finnország és Norvégia. Az exportárak a kínálat összetorlódása miatt az idén valamelyest elmaradnak a várttól, ennek ellenére a tavalyi termelői árat tartják, figyelembe véve, hogy a termelési költségek növekedtek.
A kiélezett verseny ellenére a Garten Kft.-nek idén sincs értékesítési gondja. Ebben a több mint harmincéves kereskedői tapasztalaton és a viszonylag széles vevőkörön kívül meghatározó szerepet játszik, hogy a spárgát régóta változatlan termelői körrel, közösen meghatározott minőségi célkitűzések mellett termeltetik, illetve dolgozzák fel. A termesztésen kívül nagy gondot fordítanak a posztharvesztre (válogatásra, csomagolásra) és a megfelelő előhűtésre. A vevőknek így kizárólag kiváló minőségű sípokat kínálnak, és kínosan ügyelnek a pontos időben és mennyiségben történő szállításra. A szakember szerint az olaszoknál valamivel precízebben válogatunk, csomagolunk, a spanyolokkal szemben pedig előnyünk, hogy közelebb vagyunk a piacokhoz, így rugalmasabban tudjuk teljesíteni az utólagosan felmerülő, illetve azonnali igényeket.
A kötegelt áru körbecsavarására használt („bundoló”) csomagolás alapanyaga pedig műanyag helyett már kb. 65%-ban fenntartható erdőgazdálkodásból (FSC) származó papír.
A szezon végét nehéz tervezni, hiszen azt az időjárás meghatározza. Vevőik szeretnék, ha legalább a szokásos június 5-10-ig tudnának szállítani. Főként marketingszempontból pedig jó lenne a skandináv országokban nagyon népszerű Szent Iván-napi (június 21.) ünnepen is megjelenni a magyar spárgával. Az alkalomból ugyanis az ottani gasztronómia a cseresznyére és a spárgára fókuszál.
Ez is érdekelheti: