Állattenyésztés

A látogatás további két helyszíne olyan gazdaságok voltak, melyek közül az egyik baromfit, a másik kiskérődzőt tart. Előbbi, a La Ferme Péi, Saint-Romain d’Ay településen található, és fő tevékenységük a szabadtartású gyöngytyúkok, csirkék és néhány mangalica jellegű őshonos sertés tartása. A franciák arányaiban sokkal több gyöngytyúkot fogyasztanak nálunk, nemcsak levesben, hanem sütve is, amihez van egy pecsenyegyöngytyúk-fajtájuk.
Az idelátogató gyerekek bebújhattak a mobil csirkeólakba, megsimogathatták a kiscsirkéket és a legegyszerűbb kérdéseikre is választ kaptak.

A gazdaság főépületében lehetőség nyílt termékek kóstolására és vásárlására mind friss tőkehús, mind pedig feldolgozott (pástétom, májkrém, kolbász) formában. Ezeket a feldolgozott termékeket a gazda saját receptúrája alapján készíti, közösségi húsfeldolgozóban. Hozzánk hasonlóan Franciaországra is jellemző, hogy a kistermelőknek nincs lehetőségük saját, az uniós előírásoknak megfelelő húsfeldolgozót létesíteniük, így 10-12 termelő összefogásában és a helyi önkormányzat támogatásával társulásban hoznak létre közösségi húsfeldolgozót, mely két hentest alkalmaz.
A kicsi farm életében nagy jelentőséggel bír a Farmról – Farmra program, annak révén ugyanis évről évre sok új vásárlót szereznek. A két nap alatt közel 1500 ember látogatta meg a pici, egyébként hétköznapi, vendéglátásra alkalmatlan gazdaságot.

A másik meglátogatott gazdaság egy kecskefarm volt, La Ferme de l’Amélie, Preaux település közelében. Itt komoly agroturisztikai lehetőségeket kínálnak, mert vendégházukban családok fogadására is fel vannak készülve. A program kiemelendő hozadéka, hogy a családok szabadságot vesznek ki, és hosszú hétvégéjüket a farmon töltik.
A gazdaság fő tevékenysége harmadik generáció óta az alpesi fajtájú, tejhasznú kecskék tartása, ami a több lábon állás okán mára kibővült. Foglalkoznak fehérhúsú borjú nevelésével, és van egy kis szőlőjük, hogy a sajtok mellé saját bort tudjanak kínálni.
Az út végén a géppark mellett pedig saját boltot építettek, ahol a termékeik kóstolhatók, megvásárolhatók.

A csűrben posztereken mutatják be a kétféle, eredetvédett és védettségre jelölt érlelt kecskesajtjuk történetét, melyek a Picodon és a Cailleu de St. Felicien nevet viselik. A nyílt napon a harmadik generációs gazda gyermekeivel együtt vezeti körbe a 10-12 fős csoportokat azzal a céllal, hogy ők is részesei legyenek mindennek. A legkisebb is teát és kávét tölt a turistáknak, édesanyja ölében. A gazda közben szívesen mesél a gazdálkodásról, arról, hogy a közösségért dolgozik, hogy számára a helyi tradíciók fontosak, és hogy miben látja az agrárörökség megőrzését.
Fontos kiemelni, hogy részt vesz a termelői szervezetek napi életében, menedzselésében is, annak érdekében, hogy a helyi emblematikus termékeik elismerést és ismertséget szerezzenek. Ez az élmény egy turista számára olyan pluszt jelent, amely bizony a véleményformálásra és a helyi termelők megbecsülésére is komoly hatással van.
A marketing

Kujáni Katalin szerint Franciaországban különleges helyzetben vannak a kistermelők, családi gazdálkodók. Egyrészt az országban kialakult egyfajta távolságtartás a nagyüzemi termeléssel szemben, amit a kistermelők nagyon ügyesen a saját javukra fordítanak. A helyi agrárkamara is komolyan támogatja, szakmailag is segíti a munkájukat. Számos fesztivált szerveznek, ahol a helyi termékek vannak a középpontban.
A francia társadalom 60 százaléka ma már ismeri a REL kifejezést. Mindezekhez olyan szervezetek is társulnak, mint a korábban is említett CIVAM, amely szintén a termelők támogatásán dolgozik. De van olyan vidéki bank is, amely külön részleget tart fenn a vidéki programok támogatására, ezzel segítve saját ügyfélbázisát. Ezek összeadódnak, és internetes oldalon, telefonos applikáción, TV- és rádióreklámokban is népszerűsítik a Farmról – Farmra programot.
Ha összeáll a Nemzeti Agroturisztikai Stratégia, remélhetően teret kapnak azok a bemutató gazdaságok, amelyek újra hidat képezhetnek a mezőgazdaság és a társadalom között. Várhatóan lesznek olyan „helyi hősök”, akik a megvalósítást felvállalják, mely a kistermelőknek, a helyi értékeknek és a vidéki társadalomnak egyaránt óriási értéket teremthet.
