0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. január 21.

Elvesztette különleges státuszát az ikonikus csokoládégyártó

Az angol Cadbury csokoládét a világon szinte mindenki ismeri. 1854 óta a gyártó az angol királyi család beszállítója volt, azonban idén változik a helyzet.

170 éve használhatja a Cadbury csokoládék csomagolásán a gyártó a királyi pecsétet. Ez csak akkor lehetséges, ha az úgynevezett Royal Warrant-ot megkapják a királyi családtól. Ezt a védjegyet bármely cég megkaphatja, mely valamilyen szolgáltatást nyújt vagy terméket állít elő a monarchia számára. A Royal Warrant öt évre szól, azután az uralkodó vagy megújítja, vagy sem – ahogy történt ez a Cadbury esetében most.

2024 elején Károly királyt arra figyelmeztette a B4Ukraine csoport, hogy vonja meg a védjegyet az összes olyan cégtől, mely az ukrán invázió óta Oroszországban működik. Ebbe beletartozik például az Unilever és a Mondelez, mely utóbbi a Cadbury márka tulajdonosa.

csokoládé
Fotó: Musaed subaie, Pixabay
„Bár csalódottak vagyunk, hogy azon több száz cég és márka közé tartozunk, melyek nem kapták meg az új védjegyet, büszkék vagyunk arra, hogy korábban birtokoltuk azt, és teljes mértékben tiszteletben tartjuk a döntést”

– idézte a BBC a Mondelez szóvivőjét.

David Bailey professzor, a Birminghami Üzleti Iskola munkatársa szerint a csokoládégyártó védjegy használati engedélyének visszavonásáról szóló döntés hatással lesz a költségekre, mivel a cégnek minden csomagolásról el kell távolítania a jelzést.

Hozzátette, hogy a királyi védjegy egyfajta „jóváhagyási pecsét”, amelyről úgy vélték, hogy jelentős előnyökkel jár az Egyesült Királyság gazdasága számára.

Nem ez lesz a vég a 200 éves brit csokoládé márka számára

A BBC Radio WM-nek nyilatkozva Bailey professzor elmondta, hogy a brit vállalatok is profitálnak ebből a védjegyből.

„Mire való a királyi engedély, ha nem a brit munkahelyek és a brit termelés támogatására?” – tette fel a kérdést.

A brit édességgyártó óriás 2024-ben ünnepelte fennállásának 200. évfordulóját, miután az alapító John Cadbury 1824. március 4-én kakaót és étcsokoládét árusító élelmiszerboltot nyitott Birminghamben.

A márka bővült, amikor fiai átvették az üzletet, és végül megépítették a bournville-i gyárat, amely a világ legnagyobb csokoládégyárává vált.

Az amerikai Kraft élelmiszeripari vállalat 2010-ben egy ellentmondásos felvásárlás során vette át a márkát. 2012-ben pedig az óriásvállalat Mondelez részlegéhez került Cadbury.

Bár sokan aggódtak a cég jövőjéért, és valóban kevesebb alkalmazottal működik tovább, még mindig tekintélyes mennyiségű terméket állítanak elő. Bournville-ben évente 132000 tonna csokoládé készül, ami napi 1,8 millió táblát jelent. Nagy Britanniában jelenleg is a legkeresettebb csokoládémárka a Cadbury.

Ez is érdekelheti:

Forrás: BBC

Magazin ajánló: