0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 23.

A legjobb ételek a máj számára

Lehet, hogy úgy gondolunk a májra, mint a szervezet méregtelenítő központjára, ami igaz is, de ezenkívül több mint 500 létfontosságú funkciót lát el. Ilyen például a salakanyagok eltávolítása, az immunválaszok és a vércukorszint szabályozása. Tehát az, hogy mit eszünk nap, mint nap, segítheti, vagy éppen hátráltathatja ennek a fontos szervnek a működését.

Az elmúlt évek tanulmányai kimutatták, hogy az étrendünk nagy szerepet játszik a májunk egészségében. A máj egészségének fenntartásában központi szerepe van a megfelelő testsúlynak, a koleszterin- és cukorszint normál tartományban tartásának, a korlátozott alkohol fogyasztásnak, és az egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek. Melissa Prest, dietetikus szerint, a májunk oly sok fontos funkciót lát el, hogy „a májműködés támogatása a helyes táplálkozással létfontosságú és szükséges”. Melyek tehát a legjobb élelmiszerek, a májműködés szempontjából?

Májat támogató élelmiszerek

A mediterrán étrend évek óta az egyik legnépszerűbb és orvosok által ajánlott diéta, főként a szív- és érrendszeri egészségre gyakorolt hatása miatt. A szakértők szerint a mediterrán étrend a máj egészségének támogatására is jótékony hatással van.

„Az antioxidánsokban gazdag ételekben gazdag étrendek, mint például a mediterrán diéta, segítenek csökkenteni a gyulladást, amely a májbetegségeknél előfordulhat” – mondja Prest.

A gyümölcsök tele vannak antioxidánsokkal, amelyek segítenek csökkenteni a gyulladást, ezek közül is kiemelkedő helyen vannak a bogyós gyümölcsök, a szőlő és az áfonya. Arra is érdemes figyelni, hogy sötét, leveles zöldeket is beiktassunk az étrendünkbe. „A leveles zöldek magas K-vitamin-tartalmúak, amelyre a májnak szüksége van a vérrögök kialakításához” – magyarázza Prest. „A leveles zöldek (mint a spenót, a kelkáposzta, és a káposzta) antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek védik a májat és csillapítják a gyulladást.”

Prest az olívaolajat (mértékkel!) a zsírmájbetegség megelőzésére ajánlja, mivel növelheti a HDL-koleszterinszintet (a „jó” koleszterint), valamint E-vitaminban és antioxidánsokban gazdag.

Az elegendő rostfogyasztás szintén kulcsfontosságú a máj egészségéhez.

„A rostban gazdag élelmiszerek, mint például a zabpehely, segítik a szervezet rendszeres bélmozgását és javítják a bélrendszer egészségét.

Ez azért fontos, mert a székrekedés nem teszi lehetővé, hogy a szervezet megszabaduljon a méreganyagoktól, így azok felhalmozódnak, és ez gondot jelenthet a krónikus májbetegségben szenvedők számára”.

Dr. Nancy Reau, a Rush University Medical Center hepatológia részlegvezetője hozzáteszi: „a máj egészséges étrenddel – alacsony szénhidrát- és magasabb fehérjetartalommal – a legboldogabb. A legjobb módja annak, hogy segítsük a máj működését, ha kíméljük, és gyulladáscsökkentő, magas antioxidáns tartalmú élelmiszerekkel gazdagítjuk az étrendünket.”

Milyen húsok tesznek jót a májnak?

Az elegendő fehérjefogyasztás szintén elengedhetetlen a máj számára. Prest a sovány fehérjéket, például a baromfit és a halat, valamint az olyan növényi eredetű fehérjéket ajánlja, mint a lencse, a borsó, a diófélék és a tofu.

„A sovány húsok, mint a csirke és a pulyka, máj barát választások, akárcsak a halak.

Bár a magasabb fehérjetartalmú étrend előnyösebb, a telített zsírok elkerülése mindig jó ötlet a rák, a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentése érdekében” – mondja Dr. Reau.

A májat megterhelő ételek

Ahhoz, hogy májunk optimálisan működjön, nem elég, ha csak egészségesen táplálkozunk, ugyanis vannak olyan élelmiszerek, amelyeket kerülnünk kell. Ilyenek például a magas zsír-, cukor- és sótartalmú ételeket, valamint az olajban sült fogások, beleértve a gyorséttermek kínálatában lévőket is.

Michelle Lai, orvos azt javasolja, hogy kerüljük az alkoholt, a felesleges cukrot és a felesleges kalóriákat. „Amikor többet eszünk, mint amennyit a szervezetünk eléget, a májunknak fel kell dolgoznia és tárolnia kell a felesleges energiát. Ha túl sokat viszünk be ezekből, azzal megterheljük a májat.” – mondja Dr. Lai.

Dr. Reau hozzáteszi, hogy „a feldolgozott élelmiszerek és az egyszerű szénhidrátok gyulladáskeltő hatásúak, és hozzájárulnak a zsír és a cukor májban való elraktározásához.”

Prest a dohányzás kerülését is javasolja, ugyanis a dohányzás károsítja a májsejteket. A nem-alkoholos zsírmájbetegség megelőzésére azt javasolja, hogy tartsuk meg az egészséges testsúlyt, „mozogjunk legalább napi 30 percet, és válasszunk tápanyagdús étrendet, amely rostban gazdag gabonaféléket, gyümölcsöket és zöldségeket, valamint sovány fehérjéket tartalmaz.”

Forrás: thehealthy.com