0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 16.

A leghatékonyabb élelmiszerek a máj egészségéért

A máj egy olyan szerv, amelyre az emberek nem gyakran gondolnak, vagy nem beszélnek róla (ellentétben a bélrendszerrel, az aggyal és a szívvel), pedig lehetetlen nélküle élni. A máj felelős a méreganyagok tisztításáért a vérből, az emésztéshez fontos epe termeléséért, a véralvadási funkció fenntartásáért és a szervezet energiaellátásáért.

Sajnos az Egyesült Államokban egyre nő a májproblémákkal küzdő emberek száma. Becslések szerint a felnőttek 24 százalékának van nem alkoholos zsírmájbetegsége (NAFLD), egy olyan állapot, amikor a zsír felhalmozódik a májban. Az étrend közvetlenül befolyásolja a máj egészségét, beleértve a NAFLD megelőzését is. Ám a máj egészségére szakosodott dietetikusok szerint a babnak rengeteg előnye van.

Miért olyan jó a bab a máj egészségére?

Dr. Jinan Banna, dietetikus, hangsúlyozza, hogy amikor a máj egészségéről van szó, az étrend kiemelten fontos. „A máj egészsége a teljes táplálkozási mintával függ össze, nem pedig egy adott elemmel” – mondja.

Ha azonban valaki a máj egészségét szem előtt tartva szeretne étkezni, szerinte a bab beépítése az étkezésekbe remek kiindulópont.

Dr. Banna szerint a bab rostokat, fehérjét, összetett szénhidrátokat, antioxidánsokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, melyek közvetlenül támogatják a máj egészségét. Tudományos vizsgálatok azt mutatják, hogy a magas rosttartalmú étrend közvetlenül csökkenti a NAFLD kockázatát, és azok számára, akiknek NAFLD-jük van, hatékony kezelésként szolgál. (Fontos tudni, hogy a NAFLD visszafordítható és gyógyítható.)

„Az összetett szénhidrátokat tartalmazó élelmiszerek hangsúlyozása fontos a máj egészsége szempontjából” – mondja Dr. Banna. Az összetett szénhidrátok ugyanis olyan vitaminokat és tápanyagokat tartalmaznak, amelyek támogatják a májműködést és az anyagcserét, segítenek a vércukorszint stabilan tartásában, és összefüggésben vannak a gyulladások csökkentésével. A bab nagyobb mértékű beépítése az étkezésekbe közvetlenül támogatja a májat, és csökkenti a NAFLD kockázatát.

De van egy másik élelmiszer is, amely szintén nagy hatással lehet: a lenmag.

Miért hatékony a lenmag a máj szempontjából?

„A lenmag egyike azon nagyon kevés élelmiszereknek, amelyek nagy mennyiségben tartalmaznak gyulladáscsökkentő omega-3 zsírsavakat, amelyek jótékony hatással lehetnek a máj egészségére és különösen a nem alkoholos zsírmájbetegségekre” – mondja Andy De Santis, dietetikus.

A lenmag magas omega-3 tartalma azért olyan figyelemre méltó, mert közvetlenül összefüggésbe hozták a májzsír csökkentésével. Emellett a babhoz hasonlóan De Santis szerint a lenmag is jó rostforrás. „A lenmag nagy mennyiségű oldható rostot tartalmaz, amelynek egyedülálló előnyei vannak a vércukorszint és a vér koleszterinszintjének csökkentésében. Az emelkedett vércukorszint és koleszterinszint a májbetegségek és számos más betegség kockázati tényezője” – mondja De Santis.

A vércukorszint és a koleszterinszint emelkedésének megakadályozása fontos módja annak, hogy gondoskodjunk a májunkról.

Emellett De Santis szerint a lenmagban magas a polifenoloknak nevezett antioxidánsok egy speciális típusa, amelyekről szintén kimutatták, hogy támogatják a májat.

Egy másik ok, amiért De Santis a lenmagot ajánlja a máj egészségére, az az, hogy szuper sokoldalúan felhasználható. Könnyen hozzáadhatók joghurthoz, zabpehelyhez, turmixokhoz és pékárukhoz. De Santis szerint vásárolhatunk őrölt lenmaglisztet is, amelyet szintén be lehet építeni az ilyen típusú ételekbe, hogy simább, kevésbé ropogós állagú legyen.

Egyéb módok a máj támogatására az étkezésen keresztül

Mindkét szakértő megismétli, hogy a máj támogatása nem csak egyetlen konkrét élelmiszer fogyasztásán múlik; minden, amit eszünk és iszunk, jótékony vagy káros módon hat a májra. „Mivel ezek növelhetik vagy súlyosbíthatják a zsírmájbetegség kockázatát, vigyáznunk kell a cukorral édesített italok fogyasztásával, valamint a telített zsírok, például a magas zsírtartalmú tejtermékek, a vörös húsok és a feldolgozott húsok fogyasztásával” – mondja De Santis.

Dr. Banna ezt azzal egészíti ki, hogy az ultra-feldolgozott élelmiszerek szintén nem tesznek jót a máj egészségének.

Dr. Banna szerint ehelyett a tápanyagokban gazdag ételek fogyasztását kell előtérbe helyezni, beleértve a gyümölcsöket, zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonaféléket, babot, hüvelyeseket, dióféléket és magvakat.

Forrás: parade.com