0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 14.

Ezek az egészséges és a rossz fehérjeforrások

Mostanra már minden egészségtudatos fogyasztó tisztában van a megfelelő mennyiségű fehérjebevitel létfontosságával. Azzal viszont már kevésbé, hogy a mennyiség mellett itt sem elhanyagolandó tényező a minőség.

A fehérje szó hallatán legtöbbünknek a húsok jutnak eszébe. De mi is a protein valójában?

Egy fehérjemolekulát aminosavak százai alkotják. Lényegében azért felelnek, hogy testünk megfelelően funkcionáljon, hiszen a fehérjék játszanak szerepet a szövetek, sőt, a szervek képződésében és működésében is.

A fehérjében gazdag étkezés növeli az izommenyiséget, csökkenti a magas vérnyomás és a diabétesz kialakulásának kockázatát illetve optimalizálja a hormonszintet.
Ugyanakkor fehérje és fehérje között is hatalmas különbség van, nem mindegy, milyen forrásból visszük be a szükséges mennyiséget.

Julia Zumplano, a Cleveland Clinic dietetikusa megosztotta, mit érdemes fogyasztani és mit mellőzzünk inkább, ha az egészséges fehérjebevitel a cél.

Ezeket keressük a boltok polcain

Csirkemell

Ez talán a legnépszerűbb proteindús táplálék, hiszen számtalan módon elkészíthető és képezheti főétkezéseink részét. A  fehérje mellett bőven tartalmaz niacint, szelént, foszfort, B6 és B12 vitamint is.

Ráadásul a sovány hús fogyasztásával attól se kell tartanunk, hogy egészségtelen tartományba szökik a koleszterinszintünk.

Tojás

A tojás úgynevezett összetett fehérjéket tartalmaz. Ez azt jelenti, hogy megtalálható benne mind a kilenc olyan aminosav, melyet szervezetünk önmagától nem képes előállítani, így táplálkozás útján kell bevinnünk.

Alacsony szénhidrát- és kalóriatartalmú élelmiszer, mely kitűnő forrása a B- és D-vitaminnak, valamint az Omega-3 zsírsavnak.

Mivel csak kis mennyiségben tartalmazza a kevésbé egészséges telítetlen zsírsavakat, szívbarát táplálék.

Lazac

A dietetikus azt ajánlja, fogyasszunk minél többet ebből a halból, hiszen a fehérje mellett a gyulladáscsökkentő hatásukról ismert Omega-3 zsírsavakban is rendkívül gazdag.

Olajos magvak

A legjobb választás belőlük ráadásul könnyen beszerezhető, hiszen a földimogyoró a maga 100 grammonkénti 26 grammos fehérjetartalmával abszolút a dobogó legfelső fokán áll. De azért a többi mag sem szenved hiányt proteinben, bátran készítsünk házi magmixet mandula, kesudió és pisztácia felhasználásával!

Hüvelyesek

Vegetáriánus diétát folytatók számára különösen ajánlott a fogyasztásuk, ugyanis a húshoz hasonló tápanyagtartalommal bírnak.

Igazi B-vitamin, rost-, cink-, kalcium- és kálium-bombák, habár a húsnál lényegesen kevesebb zsírt és vasat tartalmaznak.

Forrás: clevelandclinic.org

Magazin ajánló: