Back to top

Ez nem steak. Elég a hamis hús- és tejnevekből!

Ha az Európai Parlament felelőtlenül úgy dönt, hogy kiskapukat enged az élelmiszer-megnevezések területén a "vegán kolbász" vagy a „vegán hamburger” védelme érdekében, az hosszú távon hatással lesz a fogyasztókra és az állattenyésztőkre egyaránt. Ezzel a helyzettel szembesülve az európai állattenyésztési ágazat elindítja a ceci n’est pas un steak (Ez nem steak) európai kampányt.

Fotó: Copa Press Service
Az európai állattenyésztőket képviselő szervezetek felhívással és egy új kampánnyal irányítják a problémára a közvélemény figyelmét, miután az Európai Parlament ismét patthelyzetbe jutott a közös európai piacról szóló rendelet húsmegjelölésekkel kapcsolatos rendelkezéseiben. A képviselők ismét újra kezdték a tavaly már lefolytatott vitát, amelynek célja az olyan nevek jogi elismerése, mint a „vegán hamburger” vagy a „vegán kolbászok”. Eric Andrieu európai parlamenti képviselő javasolta, hogy a húsok címkézésének ügyét adják az Európai Bizottság kezébe azzal a feltétellel, hogy a "vegán hamburger" vagy "vegán kolbász" elnevezést fogadják el.

A felvetés elfogadhatatlan a gazdálkodók számára, és ellentétes a tavaly megszavazott eredeti javaslattal! – háborodtak fel a gazdaszervezetek. Felhívják az Európai Parlament képviselőit, hogy gondosan mérlegeljék az ilyen kifejezések általánosításának hatásait és következményeit, mert ezzel elősegítik a megtévesztő és tisztességtelen marketinget.

Jean-Pierre Fleury, a marha- és borjúhússal foglalkozó Copa & Cogeca munkacsoport elnöke a kampány elindítását kommentálva elmondta, hogy

„az európai állattenyésztési ágazat nem a fejlődés ellen küzd, egyszerűen azt akarjuk elérni, hogy ismerjék el és tartsák tiszteletben a több millió európai gazdálkodót, állattenyésztőt és ágazati munkavállalót. Nem félek kijelenteni, hogy ez a kulturális eltérítés nyilvánvaló esete. Bizonyos marketingügynökségek szándékosan megtévesztik a fogyasztókat, annak propagálásával, hogy az egyik termék helyett egy másik nem befolyásolja a táplálékfelvételt. Az út jó szándékkal van kikövezve, de kinyit egy olyan ajtót, amelyen át hosszú távon más zavaros elképzelések is megjelenhetnek. Olyan új világot teremtünk ezzel, ahol a marketing elszakad a termékek valódi természetétől, ami ellenőrizhetetlen piachoz vezethet!"

Fotó: Copa Press Service
A "ceci n’est pas un steak" kommunikációs kampány alapvető kérdéseket vet fel a fogyasztók tájékoztatásával, kulturális örökségünkkel és a modern marketing erejével kapcsolatban, amely lelkiismeretlenül képviseli a nagy üzleti érdekeket és értékeket.

A kampány kiáltványában az európai szervezetek kiemelik azt a tényt, hogy a vegán termékek megítélésekor hajlamosak elfelejteni, hogy az európai gazdák mind a növényi, mind az állati fehérje előállításában érdekeltek, és nem ellenzik a vegán termékek, a növényi fehérje előállítását.

Azonban a növényi eredetű utánzatoknak, amelyek hasonlítanak a hús és a tejtermékekre, saját szemléletet kell képviselniük. A növényi ágazatnak fokoznia kell kreatív erőfeszítéseit. A lobbiba történő befektetés helyett ezeknek a vállalatoknak új marketingkoncepciókon kell dolgozniuk, elnyerve a fogyasztók elismerését és megoldva a növényi utánzási ipar alapvető paradoxonját. A fő iránnyá válni igyekvő iparágnak nem azzal kell növelnie a hírnevét, hogy marketing erőfeszítéseit a meglévő termékekre és az azok elleni küzdelemre összpontosítja!

A kampány számos olyan kezdeményezést tartalmaz, amelyek célja a hús megnevezéséről szóló vita fontosságának tudatosítása a szavazást megelőző napokban.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu/Copa&Cogeca

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Az első széndioxid semleges tejüzem

A klímaváltozás hatásai miatt számos országban - például Ausztráliában - kiemelt figyelmet fordítanak az agrárszektorban jelentkező káros anyag kibocsátásra, ezért több kezdeményezés indult a fenntartható élelmiszerellátás megteremtésére.

Évindító agrárgondolatok

„Mi várható 2021-ben a magyar agráriumban?” – e címmel szervezte meg évindító szakmai beszélgetését a Magyar Közgazdasági Társaság Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Szakosztálya. Előadást tartott Udovecz Gábor és Kapronczai István, az Agrárgazdasági Kutató Intézet két korábbi főigazgatója, valamint Vajda László, a szakosztály alelnöke, a Földművelésügyi Minisztérium volt főcsoportfőnöke.

Kevesebb cukor lesz, nyár végére elfogyhatnak a készletek

A tavalyi cukorrépa termés Európában, különösen Franciaországban és Lengyelországban jóval kevesebb volt az előző évieknél, ami felveti azt a lehetőséget, hogy nyár végre elfogynak a cukorkészletek. A cukortermelés beleértve az izoglükózt, azaz az élelmiszeripar által használt, kukoricából készített édesítőszert is az Európai Unióban 16,3 millió tonna volt tavaly.

Árutőzsde - További emelkedés

A Budapesti Értéktőzsde árupiaci szekciójában a termények jegyzése továbbra is szünetel. A piaci szereplők a nemzetközi árutőzsdéken tájékozódhatnak a gabonafélék és az olajmagok különböző lejáratokra szóló jegyzéséről.

Konzultáció az új uniós szakpolitikai intézkedésekről és jogszabályokról

Az Európai Bizottság az új uniós szakpolitikai intézkedésekről és jogszabályokról szóló konzultációs oldalán nyilvánosságra hozta az élelmiszerek címkézése, a tápanyagprofilok meghatározása és az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok (FCM-ek) jogszabályi felülvizsgálatának témájában indított felhívásait.

Illegális a műanyagot és bambuszt együttesen tartalmazó termékek forgalmazása

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal felhívja a forgalmazók figyelmét, hogy az Európai Unió tagállamaiban tilos azoknak az élelmiszerekkel érintkező termékeknek a forgalmazása, amelyeket műanyag és bambusz alapanyagok együttes használatával állítanak elő.

Mi volt a Lidl sztárterméke a brit piacon?

Pizsamát, kényelmes otthoni ruhákat, pezsgőt és süteményt vettek a karácsonyt megelőző időszakban a britek. A koronavírus-járvány jelentősen átalakította az év végi menetrendet is. A szigorú korlátozások miatt máshogyan alakult a karácsonyi időszak Nagy-Britanniában is, a BBC cikkében arról ír, milyen termékek voltak a legkelendőbbek az ünnepi időszakban.

Csaknem 200 millióból fejlesztette egyik kiskereskedelmi egységét a Mecsek Füszért Pécsen

Csaknem 200 millió forintos ráfordítással korszerűsítette a Coop üzletlánc Pécs belvárosában, a Konzum Áruház földszintjén lévő egységét a Mecsek Füszért Zrt. (MF Zrt.) - közölte Nagy Lajosné, a társaság vezérigazgatója kedden a szupermarket sajtónyilvános bemutató eseményén.

Új beruházás a zöldségágazatban: Ötmilliárdos feldolgozó épül

Új zöldségfeldolgozó üzemet létesítenek Magyarországon, amely jelentős keresletet biztosíthat a magyar termelőknek. A belga tulajdonú zöldségfeldolgozó a Sugo Food Kft. beruházása, és jó irányt jelent a hazai zöldségágazatban, amelynek elsősorban a feldolgozás, illetve a feldolgozók és a termelők viszonya terén kellene fejlődnie.

Vírusok és étrend: mi a megoldás?

Az étrendünk megváltoztatásával elkerülhető lenne a vírusok terjedése, például a húsevés elhagyásával megszűnnének a zoonotikus vírusok a tudósok szerint. Ám a helyzet ennél bonyolultabb, a legtöbb ember ugyanis nem akar lemondani a húsevésről. A COVID-19 járvány mutatott rá a zoonotikus vírusok, azaz az állatról emberre terjedő vírusok veszélyére.