Back to top

Ez nem steak. Elég a hamis hús- és tejnevekből!

Ha az Európai Parlament felelőtlenül úgy dönt, hogy kiskapukat enged az élelmiszer-megnevezések területén a "vegán kolbász" vagy a „vegán hamburger” védelme érdekében, az hosszú távon hatással lesz a fogyasztókra és az állattenyésztőkre egyaránt. Ezzel a helyzettel szembesülve az európai állattenyésztési ágazat elindítja a ceci n’est pas un steak (Ez nem steak) európai kampányt.

Fotó: Copa Press Service
Az európai állattenyésztőket képviselő szervezetek felhívással és egy új kampánnyal irányítják a problémára a közvélemény figyelmét, miután az Európai Parlament ismét patthelyzetbe jutott a közös európai piacról szóló rendelet húsmegjelölésekkel kapcsolatos rendelkezéseiben. A képviselők ismét újra kezdték a tavaly már lefolytatott vitát, amelynek célja az olyan nevek jogi elismerése, mint a „vegán hamburger” vagy a „vegán kolbászok”. Eric Andrieu európai parlamenti képviselő javasolta, hogy a húsok címkézésének ügyét adják az Európai Bizottság kezébe azzal a feltétellel, hogy a "vegán hamburger" vagy "vegán kolbász" elnevezést fogadják el.

A felvetés elfogadhatatlan a gazdálkodók számára, és ellentétes a tavaly megszavazott eredeti javaslattal! – háborodtak fel a gazdaszervezetek. Felhívják az Európai Parlament képviselőit, hogy gondosan mérlegeljék az ilyen kifejezések általánosításának hatásait és következményeit, mert ezzel elősegítik a megtévesztő és tisztességtelen marketinget.

Jean-Pierre Fleury, a marha- és borjúhússal foglalkozó Copa & Cogeca munkacsoport elnöke a kampány elindítását kommentálva elmondta, hogy

„az európai állattenyésztési ágazat nem a fejlődés ellen küzd, egyszerűen azt akarjuk elérni, hogy ismerjék el és tartsák tiszteletben a több millió európai gazdálkodót, állattenyésztőt és ágazati munkavállalót. Nem félek kijelenteni, hogy ez a kulturális eltérítés nyilvánvaló esete. Bizonyos marketingügynökségek szándékosan megtévesztik a fogyasztókat, annak propagálásával, hogy az egyik termék helyett egy másik nem befolyásolja a táplálékfelvételt. Az út jó szándékkal van kikövezve, de kinyit egy olyan ajtót, amelyen át hosszú távon más zavaros elképzelések is megjelenhetnek. Olyan új világot teremtünk ezzel, ahol a marketing elszakad a termékek valódi természetétől, ami ellenőrizhetetlen piachoz vezethet!"

Fotó: Copa Press Service
A "ceci n’est pas un steak" kommunikációs kampány alapvető kérdéseket vet fel a fogyasztók tájékoztatásával, kulturális örökségünkkel és a modern marketing erejével kapcsolatban, amely lelkiismeretlenül képviseli a nagy üzleti érdekeket és értékeket.

A kampány kiáltványában az európai szervezetek kiemelik azt a tényt, hogy a vegán termékek megítélésekor hajlamosak elfelejteni, hogy az európai gazdák mind a növényi, mind az állati fehérje előállításában érdekeltek, és nem ellenzik a vegán termékek, a növényi fehérje előállítását.

Azonban a növényi eredetű utánzatoknak, amelyek hasonlítanak a hús és a tejtermékekre, saját szemléletet kell képviselniük. A növényi ágazatnak fokoznia kell kreatív erőfeszítéseit. A lobbiba történő befektetés helyett ezeknek a vállalatoknak új marketingkoncepciókon kell dolgozniuk, elnyerve a fogyasztók elismerését és megoldva a növényi utánzási ipar alapvető paradoxonját. A fő iránnyá válni igyekvő iparágnak nem azzal kell növelnie a hírnevét, hogy marketing erőfeszítéseit a meglévő termékekre és az azok elleni küzdelemre összpontosítja!

A kampány számos olyan kezdeményezést tartalmaz, amelyek célja a hús megnevezéséről szóló vita fontosságának tudatosítása a szavazást megelőző napokban.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu/Copa&Cogeca

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Exportértékesítéshez kapott támogatást az Univer Product

Romániai exportértékesítését fejlesztő marketingkommunikációjához kapott kormányzati támogatást az Univer Product Zrt. A kecskeméti társaság ételízesítőit, sűrített paradicsomát és bébiételeit több mint 15 országba exportálja. Legnagyobb mennyiségben, az idei tervek szerint 3,2 milliárd forint értékben a romániai piacra.

Nagyon kell figyelni a Halloween-tökök és a sütőtökök közti különbségre

Október végén nagy hagyománya van a sütőtökfogyasztásnak, és – bár a Halloween hazánkban kultúridegen, kelta eredetű szokás - a tökfaragás is népszerű. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felhívja mindenki figyelmét arra, hogy körültekintően vásároljon illetve egyen tököt. Ugyanis míg a sütőtökök finom csemegék, a dísztökök kis mennyiségben is komoly rosszullétet okozhatnak.

950 tehén biztosítja a napi tejtermelést - A dabasi siker titka

A napjainkban kiemelkedően eredményes dabasi Lakto Kft. tehenészete 1997-ben még a csőd szélén állt, leromlott állat­állománnyal, rossz termelési eredménnyel és takarmányhiánnyal küszködött. Ekkor a cég új tulajdonoshoz, Kővágó Ignáchoz került, akinek a szakértelme hamar jelentős fordulatot eredményezett a cég életében.

Családi ötletből exportőr: A ComAgro-Sardo útja a külpiacokig

160 liter tej volt az első napi termelés a ComAgro-Sardónál, amely eredetileg nem is tehenekkel kívánt foglalkozni. A többségi tulajdonos a családi tradíciókat követve választotta az ágazatot, hiszen szülei állattenyésztéssel és -kereskedelemmel foglalkoztak.

Néhánynapos kultúrák - csírazöldségek

Kevesen nevelnek csírazöldségeket hazánkban, pedig azok már néhány nappal a vetés után betakaríthatók, a megtérülés tehát igen gyors. A növények minőségmegőrzési ideje viszont rövid, tehát csak biztos piaci háttérrel érdemes belefogni. Prázmári Mihály egyéni vállalkozó, valamint Hintalan György, az Ökovital Kft. ügyvezetője osztotta meg velünk tapasztalatait a zöldségtermesztés e különös ágáról.

Látványos, cuki és finom - a gelloway marha

Skócia délnyugati részén élő gallokról kapta a nevét, őse a vikingekkel érkezett e vidékre. Az egyik legősibb húsmarha fajta sötét színű, göndör, hód-bundához hasonló szőrzetű és szarvtalan, nagyszerűen alkalmazkodott a skót vidék zord éghajlatához. Magyarországra 1998-ban kerültek be az első tenyészüszők. Főként a fekete és az öves színváltozat terjedt el.

Egy különleges ritkaság az erdőben

Aki nem járatos a gombák világában, biztosan hozzá sem nyúl a bizarr külsejű májgombához. Akik kóstolták, különleges finomságnak tartják.

Javultak az agrárium szereplőinek kilátásai

Jelentősen javultak a magyar mezőgazdaság kilátásai a koronavírus-járvány első hullámához képest – derül ki a Takarékbank október 21-ei sajtótájékoztatóján bemutatott Takarék AgrárTrend Indexének harmadik negyedéves felméréséből. Ugyanakkor a piaci szereplőknek továbbra is óvatosnak kell lenniük a jövőben.

Fiatal sertéstenyésztő elkötelezve a berkshire mellett

Hívták már tévéműsorba házasodni; 2019-ben ígéretes szakmai pályafutás kapujában álló fiatal gazdaként neki ítélték a Bokodi Sándor-díjat. Épp egy tanyafelújítás közepén tart, ennek ellenére a Tiszához igyekvő városiak, külföldiek állandóan megállnak nála nézelődni, mert Csikós István minden érdeklődőt szívesen fogad.

Az EU-ban betilthatják a kolbász elnevezésű vegán termékeket

E tárgykörben a végső szavazásra várhatóan két hét múlva kerül sor az Európai Parlamentben, melynek tagjai azt szeretnék megakadályozni, hogy a növényi eredetű termékeket gyártók ne használják a hús- vagy tejtermékekkel jellegzetesen kapcsolatos kifejezéseket, ennélfogva betiltanák az olyan szókapcsolatok, mint például a „vegetariánus burger”, „yoghurt stílusú” vagy „sajtpótló” használatát.