0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 13.

A sajtfogyasztás 12 mellékhatása

A túlzott mértékű sajtfogyasztás pusztítást végezhet a szervezetben, a puffadástól kezdve a súlygyarapodásig…

Sokféle sajt létezik, melyek nemcsak ízletesek, de minden ételt kiegészítenek és feldobnak, a pizzától kezdve, a tacókon át, egészen a felvágottak tálalásáig. Ugyanakkor a sajtfogyasztás mellékhatásokat is kiválthat, amelyek hatással lehetnek a szervezetre és az egészségre, különösen, ha mérték nélkül fogyasztjuk.

De pontosan mi történik a szervezettel, ha túl sok sajtot eszünk?

„Ezeket a mellékhatásokat olyan tényezők válthatják ki, mint a sajt magas zsírtartalma, a tejtermékek hormonális összetétele, a telített zsírokkal kapcsolatos lehetséges gyulladásos reakció, valamint a bakteriális szennyeződés kockázata bizonyos sajtfajták esetében” – mondja Mary Sabat, dietetikus. „Fontos, hogy kiegyensúlyozott és változatos étrendet tartsunk fenn e kockázatok mérséklése, valamint az általános egészség és jólét elősegítése érdekében.”

A táplálkozási szakértő ismertette, hogy milyen mellékhatások léphetnek fel, ha túl sok sajtot fogyasztunk.

Székrekedés alakulhat ki: „A túlzott mennyiségű sajt fogyasztása potenciálisan székrekedéshez vezethet” – mondja Sabat. „A sajt egy magas zsírtartalmú és alacsony rosttartalmú étel, ami lelassíthatja az emésztést, és megnehezítheti a széklet átjutását a beleken. Ez ritkán jelentkező székletürítést és nehézséget okozhat a salakanyag kiürítésében.”

„Rövidtávon a nagy mennyiségű sajt fogyasztása azonnali kellemetlenséget és puffadást okozhat, míg a hosszú távú túlfogyasztás krónikus székrekedéshez vezethet” – magyarázza Sabat.

Gyulladás tapasztalható: „A kazein, a tejben található fehérje, a sajt fő alkotóeleme, fogyasztása különböző mellékhatásokhoz és egészségügyi problémákhoz vezethet. Az egyik jelentős mellékhatás, amely a kazein fogyasztásával kapcsolatos, a gyulladás” – mondja Sabat. „Egyeseknél a kazein immunválaszt válthat ki, és hozzájárulhat a szervezetben a gyulladáshoz. Ez a gyulladásos válasz tünetek széles skálájaként jelentkezhet, beleértve az emésztési problémákat, bőrproblémákat, légúti kellemetlenségeket és akár ízületi fájdalmakat is. Azoknál az egyéneknél, akik valóban allergiásak vagy érzékenyek a kazeinre, az immunrendszer a kazeint fenyegetésként ismeri fel, és gyulladásos mediátorokat szabadít fel, ami káros reakciókhoz vezet” – részletezi.

Gyomorégés: „A sajt gazdag zsírforrás, és az arra hajlamos egyéneknél gyomorégést válthat ki” – mondja Sabat. „Túlzott fogyasztás esetén a sajt magas zsírtartalma ellazíthatja a nyelőcső alsó záróizmát, azt az izmot, amely normális esetben megakadályozza, hogy a gyomorsav visszaáramoljon a nyelőcsőbe.

Ez égő érzést okozhat a mellkasban és a torokban” – magyarázza.

„Idővel a krónikus gyomorégés károsíthatja a nyelőcső nyálkahártyáját, és olyan súlyosabb állapotokhoz vezethet, mint a reflux betegség.”

Bőrkiütések, pattanások tapaszthatók: „Az akne sokrétű téma, mivel számos tényező befolyásolja, többek között az étrend minősége, a hormonok, az életkor, a genetika, a higiéniai gyakorlatok, a kozmetikumok és a környezet” – magyarázza Toby Amidor, táplálkozási szakértő. „Az Amerikai Bőrgyógyászati Akadémia (AAD) által közzétett klinikai irányelvek szerint, amikor az étrendről van szó, a felmerülő bizonyítékok arra utalnak, hogy a magas glikémiás indexű élelmiszerek és táplálkozási minták kapcsolatban lehetnek az aknéval.”

„Bár nem mindenkit érint, egyeseknél előfordulhat, hogy a túlzott mennyiségű sajtfogyasztás következtében bőrkiütések vagy súlyosbodó pattanások jelentkeznek” – teszi hozzá Sabat. „Ez a tejben jelen lévő hormonoknak tulajdonítható, amelyek serkenthetik a faggyútermelést és hozzájárulhatnak az eltömődött pórusok kialakulásához.

Emellett a sajt magas telített zsírtartalmú, ami elősegítheti a gyulladást a szervezetben, és potenciálisan súlyosbíthatja a meglévő bőrbetegségeket” – magyarázza.

„Ami a tejtermékeket illeti, korlátozott bizonyítékok utalnak arra, hogy a tej/sajt befolyásolhatja a pattanásokat, de az AAD irányelvei szerint a bizonyítékok minősége és erőssége korlátozott és ellentmondásos” – folytatja Amidor. „Ezért az AAD arra a következtetésre jutott, hogy jelenleg nem javasoltak konkrét étrendi változtatásokat az akne kezelésére.”

A lisztériás megbetegedések kockázata növekedhet: „A Listeria monocytogenes egy olyan baktérium, amely élelmiszer eredetű megbetegedést okozhat, különösen a legyengült immunrendszerű egyéneknél, a terhes nőknél és az időseknél” – mondja Sabat. „A lágy sajtok, például a brie, a camembert és a kék sajtok esetében nagyobb a lisztéria fertőzés kockázata.

Ha ezeket a sajtokat túlzott mennyiségben fogyasztják, vagy nem megfelelően tárolják, a lisztériának való kitettség kockázata megnőhet.”

„A liszteriózis influenzaszerű tünetekhez, a veszélyeztetett egyéneknél súlyos szövődményekhez, terhes nőknél pedig akár vetéléshez vagy halvaszületéshez is vezethet” – teszi hozzá.

Növekedhet a rák kockázata: „A túlzott sajtfogyasztás, különösen a magas zsírtartalmú fajtáké, potenciálisan növelheti bizonyos rákos megbetegedések kockázatát” – mondja Sabat. „A sajt telített zsírokat tartalmaz, amelyeket összefüggésbe hoztak a vastagbélrák fokozott kockázatával. Emellett egyes tanulmányok összefüggést mutatnak a tejtermékek, köztük a sajt fogyasztása és a prosztata- és mellrák megnövekedett kockázata között” – teszi hozzá. „Fontos azonban megjegyezni, hogy a sajtfogyasztás és a rák közötti kapcsolatot még mindig kutatják, és az egyén étrendjének és életmódjának más tényezői is jelentős szerepet játszanak.”

Puffadás: Ha mérték nélkül fogyasztjuk a sajtos ételeket nem sokkal később kellemetlen tünetekkel találhatjuk szemben magunkat. Azok, akik nehezen emésztik meg a tejtermékeket, valószínűleg 30 perc és két óra közötti időintervallumban valószínűleg eléggé felpuffadnak, mondja Amy Gorin, dietetikus.

A puffadás elkerülése érdekében egyrészt csökkentjük a sajtfogyasztást, de ha még kis mennyiségű sajt elfogyasztása után is puffadást tapasztalunk, próbáljuk meg keverni a fajtákat.

Gorin szerint a brie és a camembert kevesebb laktózt tartalmaz, mint néhány más sajt, így könnyebben emészthetőek és kevesebb mellékhatást okozhatnak. Hozzáteszi, hogy ha nagyon laktózérzékenyek vagyunk, és túl sok sajtot eszünk, akkor a laktóz a vastagbélbe kerül ahelyett, hogy feldolgozódna és felszívódna a szervezetben. „A vastagbélben pedig az emésztetlen laktóz egyesül a normál baktériumokkal és gázokat okoz” – magyarázza.

Az FDA (Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal) szerint a tejtermékek, például a sajt fogyasztása után nem sokkal jelentkező gázképződés az egyik leggyakoribb árulkodó jele annak, hogy a tejtermékekben lévő laktáz, vagyis a cukor lebontását végző enzim nem elegendő.

Hasmenés: „Ha valaki, aki laktózérzékeny, sajtot fogyaszt, akkor a sajtban lévő laktáz nem bomlik le, hanem a bélben a baktériumok erjesztik” – magyarázza Sarah Rueven, dietetikus, aki szerint ez hasmenéshez vezethet… számos más kellemetlen emésztőrendszeri tünet mellett.

Kiszáradás: Ha nem iszunk elég vizet, az könnyen vezethet dehidratációhoz, de ugyanígy a magas nátriumtartalmú ételek, például a raguk és a sajtburgerek fogyasztása is.

„A sajt egy olyan étel, amelynek magasabb a nátriumtartalma” – mondja Gorin – „és ez gyorsan összeadódhat, különösen, ha egyszerre több szeletet eszünk belőle.”

Vizesedés: A másik oldalról, mivel a sajt magas nátriumtartalmú, Amy Shapiro, dietetikus szerint a só érzékenyeknél vízvisszatartást is okozhat. Ezért az alacsony nátriumtartalmú diétát folytató egyéneknek, például a szívbetegségben vagy magas koleszterinszintben szenvedőknek gyakran azt tanácsolják, hogy korlátozzák vagy kerüljék a sajtot.

Szív egészségére is hatással van: Rueven szerint a túlzott sajtfogyasztás magasabb kockázatát idézheti elő a szívbetegségeknek, mivel a magas nátriumszint megemeli a vérnyomást, a telített zsírok pedig megemelik a rossz koleszterinszintet.

Azonban nem kell teljesen lemondani a sajtról, hogy elkerüljük ezeket a mellékhatásokat, hangsúlyozza Rueven. „A mértékletes sajtfogyasztás nem fogja drasztikusan megemelni a koleszterinszintet és a vérnyomást, ezért alkalomadtán nyugodtan fogyasszuk kis mennyiségben vagy használjuk saláták vagy levesek díszítésére”.

Hízás: „Mivel az emberek hajlamosak úgy gondolni a sajtra, mint egy „alacsony szénhidráttartalmú” vagy magas fehérjetartalmú ételre, sok menüponthoz, például salátákhoz, szendvicsekhez és rántottához adják, és rágcsálnivalóként fogyasztják” – mondja Shapiro.

Ezzel csak annyi probléma van, hogy közel 28 gramm sajt körülbelül 100 kalóriát és 8 gramm zsírt tartalmaz,

teszi hozzá, így nem az az egészséges étel, aminek sokan látják, ehelyett gyorsan növeli az általános zsír- és kalóriabevitelt.

Idővel a sajtfogyasztási szokások súlygyarapodáshoz vezethetnek. „A sajt magas zsírtartalmú étel, a zsír pedig a kalóriasűrűség szempontjából a legkalóriadúsabb makrotápanyag, ami azt jelenti, hogy grammonként több kalóriát biztosít” – mondja Rueven. „Bármilyen élelmiszer túlzott fogyasztása, különösen a magas zsírtartalmúaké, mint a sajt, súlygyarapodást okozhat, ha a teljes kalóriabevitel meghaladja a napi szükségletet.”

Forrás: eatthis.com