0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. szeptember 17.

A piacon maradás egyetlen útja

Együtt könnyebb - ez a mondás igaz a zöldség-gyümölcs termesztők piacra jutására, piacon maradására is, sőt ma már kimondhatjuk, hogy az csak együtt sikerülhet.
délkertész napelem
Az energiafelhasználás költségeinek csökkentésére napelem parkot létesítettek a központ tetején
A fejlesztés haszna nemcsak a kapacitás és a hatékonyság növelésében tükröződik, hanem a selejt áru mennyisége is jócskán csökkent, az egy év alatt 25 millió forinttal lett kevesebb a kieső értéke. Természetesen az óriás beruházás működtetése sokba kerül.

A tész azonban az áruvá készítésen, logisztikán kívül a fenntarthatóságra, az energiahatékonyságra, a klímacélok teljesítésére is komoly hangsúlyt fektet. Már 2020-ban elkezdték az energiamegtakarítási programot, 500 kWatt kapacitású napelemet szereltek a csarnok tetejére. Mivel az új komplex logisztikai központ átadásával az energiafelhasználás 40%-kal nőtt, készültek a napelempark kétszeresére növelésére, így 2023-ban megkapták az összevont erőművi engedélyt 1 megaWatt kapacitással, tudtuk meg az elnöktől. Nemcsak  villamos áram ára ugrott meg a Covidot követő gazdasági világválság óta, hanem a gázé is, és mivel a tész telephelyének a fűtése gázra alapozódott, a biztonság, klímavédelem és fenntarthatóság érdekében a  gázfűtés jelentős részét kiváltották hőszivattyúval. Tavaly emellett öt tagi telephelyen  bővítették a napelemparkot, a következő időszakban pedig az a cél, hogy a műanyag és egyéb mezőgazdasági hulladékot együttesen tárolják, megoldják azok feldolgozását, valamint a növénymaradványok komposztálását.

Közös feldolgozás, saját márka

A DélKerTÉSZ hosszú távú tervei közt szerepel másodlagos együttműködés ösztönzése. Nagypéter Sándor szerint a vertikális integráción kívül a horizontális integrációban is előre kell lépni, hogy versenyképesek lehessünk a nemzetközi piacokon. Így például ha az alföldi régióban működő négy nagy, főként paradicsomot hajtató tész együttműködne, az mindegyiknek előnyös lenne. Emellett volna létjogosultsága annak is, hogy a nagy felületen szántóföldi zöldséget termesztő gazdák összefogásával termelői tulajdonú zöldségfeldolgozó létesüljön.

Ez csökkentené a termelői kiszolgáltatottságot, és nagyobb lehetőséget teremthet arra, hogy rugalmasan igazodjanak a fogyasztói igényekhez, és trendi zöldségtermékeket kínálhassanak.

DélKerTész logója ismert márka az áruházakban, ám további terveik is vannak, hogy még közelebb kerüljenek a fogyasztókhoz. Ennek egyik következő állomása, hogy idén mintaboltot nyitnak Szentesen és Budapesten. Ezek mellett pedig webshop működtetésével igyekeznek elérni még több fogyasztót közvetlenül. A mintaboltok és a webshop révén meglesz az esély, hogy a DélKerTÉSZ branden kívül a már szintén bevezetett Szentesi Vagányok márkanévvel magasabb szintre kerüljenek, és nagyobb szeletet hasítsanak ki az áruházak kínálatából.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: