0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 22.

10 étel, melyek gyulladásos pusztítást végeznek a testben

A gyulladás egyre nagyobb figyelmet kap az egészség és a wellness világában, ugyanis a krónikus gyulladás komoly hatással lehet az általános egészségi állapotra, de ha lépéseket teszünk ennek csökkentésére, az pozitív eredményeket hozhat. De hogyan járulhatnak hozzá bizonyos élelmiszerek a gyulladáshoz, és mely termékek számítanak gyulladáskeltő ételeknek?

Mi az a krónikus gyulladás?

Az akut gyulladással ellentétben, amely egy rövid távú, fertőzés vagy szövetkárosodás (például egy mély vágás a testen) esetén azonnal tapasztalható hatás, míg a krónikus gyulladás lassú, hosszan tartó, és nem feltétlenül lokalizált.

Lényegében a krónikus gyulladásnál ez a hatás túl sokáig tart.

Miért jelent ez problémát? Míg egy akut gyulladásos reakció segíthet a szervezetnek leküzdeni egy „idegen” tárgyat (például egy szálkát) vagy nemkívánatos baktériumokat, a krónikus gyulladás idővel szövetkárosodáshoz vezethet, és olyan kellemetlen mellékhatásokkal jár, mint a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek, a rák különböző típusai, a depresszió és a csontritkulás.

Hogyan válthatnak ki gyulladást az élelmiszerek?

A krónikus gyulladást számos tényező kiválthatja, többek között autoimmun betegségek, bizonyos vegyi anyagoknak való kitettség és egy nem megfelelően kezelt fertőzés. És sok olyan tényező mellett, amelyet nem tudunk befolyásolni, más tényezők – például az étrendünk – is befolyásolhatják a krónikus gyulladás kockázatát.

Míg bizonyos gyulladáscsökkentő étrendek, mint például a mediterrán diéta, az alacsony fokú gyulladás csökkenésével járnak, addig a nyugati típusú, sült és feldolgozott élelmiszerekben gazdag étrend éppen ellenkező hatást vált ki.

Gyulladáskeltő élelmiszerek, amelyeket kerülni kell

Az omega-3 zsírsavakban, rostokban és polifenolokban gazdag étrend fogyasztása jellemzően azoknak ajánlott, akik csökkenteni szeretnék a krónikus, alacsony fokú gyulladásuk kockázatát. Ezzel szemben a gyümölcsök és zöldségek alacsony fogyasztása és a gyulladáskeltő élelmiszerekben gazdag étrend összefüggésbe hozható ezzel az állapottal. Íme 10 olyan élelmiszer, amelyek gyulladást okozhatnak, ha mértéktelenül fogyasztjuk őket.

Cukros üdítőitalok: A cukorral édesített italok finomak, és jóleshetnek, amikor valami édeset kívánunk. De Wan Na Chun, dietetikus elmondja, hogy „a cukorral édesített italok a legújabb tanulmányok szerint a gyulladáskeltő citokinek felszabadításával fokozzák a krónikus gyulladást a szervezetben”.

Az üdítőitalok kedvelői számára alternatívát jelenthet, ha olyan üdítőt választanak, amely kevesebb cukorral készül, mint a hagyományos társaik.

Olajban sült ételek: Bizonyos olajban sült ételek egy akrilamid nevű vegyületet termelhetnek, és egyes adatok szerint ennek a vegyületnek a magas fogyasztása összefügg a gyulladással. A kutatásban a sült krumpli volt az, amely erősebb kapcsolatot mutatott a negatív hatásokkal, mint a többi élelmiszer. Ugyanakkor nem kell egyből lemondanunk a sült krumpliról, ha magunk készítjük, próbáljuk meg alacsonyabb hőmérsékleten sütni, hogy esetleg kevesebb akrilamid keletkezzen.

Alkohol: Úgy tűnik, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás esetleg összefüggésbe hozható a gyulladás csökkentésével, de a túlzott alkoholfogyasztás az ellenkező hatást válthatja ki. Az amerikaiaknak szóló étrendi útmutató azt javasolja, hogy az emberek inkább ne fogyasszanak alkoholt, vagy korlátozzák az alkoholfogyasztást férfiak esetében napi 2 italra, nők esetében pedig napi 1 italra vagy annál kevesebbre.

Finomított gabonafélék: A finomított búzaliszteket megfosztották a lassan emésztődő rostjaiktól és tápanyagaiktól, ami azt jelenti, hogy a szervezet nagyon gyorsan lebontja őket.

Minél gyorsabban emészti meg a szervezet a glükóztartalmú ételeket, annál gyorsabban emelkedhet a vércukorszint, mely az inzulinszintet is megnöveli, ezáltal egy gyulladásos reakcióval jár együtt.

A European Journal of Clinical Nutrition című szakfolyóiratban közzétett adatok azt mutatják, hogy a finomított gabonafélék gyakori bevitele magasabb gyulladásos markerekhez kapcsolódik. Ezzel szemben a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztása ezeknek a markereknek az alacsonyabb szintjéhez kapcsolódik. Tehát, amikor csak tehetjük, próbáljuk meg a finomított gabonaféléket teljes kiőrlésű gabonafélékre cserélni.

BPA-tartályokban tárolt élelmiszerek: A biszfenol A vagy BPA egy olyan vegyi anyag, amelyet bizonyos csomagolásokban (például egyes konzervekben) használnak, hogy megakadályozzák a konzervdoboz rozsdásodását, illetve egyes élelmiszer-tárolóedényekben. Sajnos ez a vegyi anyag az ételekbe is belekerülhet. Az adatok pedig azt mutatják, hogy a BPA-nak való kitettség krónikus gyulladást idézhet elő. Sok márka proaktívan hirdeti, hogy a csomagolásuk BPA-mentes, ezért mindenképpen keressük ezeket a lehetőségeket.

Feldolgozott hús: A kolbász, a szalonna és a hot dogok íze nagyszerű, de következetes fogyasztásuk szerepet játszhat az alacsony fokú szisztémás gyulladás kialakulásában.

Emiatt érdemes korlátozni a feldolgozott húsok fogyasztását, ha csökkenteni szeretnénk a krónikus alacsony fokú gyulladást.

Cukorkák: Amikor édességet eszünk, alapvetően tiszta cukrot fogyasztunk. És bár ez jóleső lehet, de ha túl gyakran csináljuk, az hozzájárulhat a krónikus gyulladáshoz. Próbáljuk meg korlátozni a glükóz, a fruktóz, a szacharóz és a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup (HFCS) bevitelét, amelyek a felszívódás során mind ugyanolyan vegyületekké alakulnak át a szervezetben.

Fánkok: Azt már tudjuk, hogy az olajban sült ételek és a nagy mennyiségű cukor fogyasztása egyaránt összefügg a krónikus, alacsony fokú gyulladással. Ha pedig mindkettőt egy falatban kombináljuk, például amikor fánkot eszünk, akkor a gyulladásos részre dupla csapást mérünk.

Tészta: A tészta egy kivételt képez a finomított gabonafélék között, mivel alacsonyabb a glikémiás indexe, de a gyulladások kialakulása tekintetében a fogyasztása más gyulladáskeltő élelmiszerekkel együtt magasabb kockázattal jár.

Belsőségek: A belsőségek, például a máj, tele van tápanyagokkal. A Nutrients című szaklapban megjelent tanulmány szerint azonban

ez az élelmiszer gyulladáscsökkentő potenciállal is rendelkezik.

Konkrétan a kutatók arról számoltak be, hogy egy 123 tételből álló étkezési kérdőív kiértékelése után, valamint annak vizsgálatát követően, hogy van-e összefüggés bizonyos élelmiszerek fogyasztása és az emelkedett gyulladásos markerek között, úgy tűnik, hogy a belsőségek fogyasztása több krónikus, alacsony fokú gyulladáshoz kapcsolódik.

Forrás: eatthis.com