0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 13.

A csípős ételek egészségügyi előnyei

Ha a fűszeres ételek szerelmesei vagyunk, örülni fogunk a hírnek, hogy a csípős fűszerpaprika és a chili nem csak az íz élményben játszanak szerepet. A fűszeres ételekben található vegyületek segíthetnek csökkenteni a vérnyomást, támogathatják a testsúlyszabályozást és növelhetik a hosszú élettartamot. Azonban ezek az ételek nem mindenki számára előnyösek, például, ha emésztési problémáink vannak.

A paprikák kapszaicinoidoknak nevezett kémiai vegyületeket tartalmaznak, amelyek a csípősségüket adják, melyek leginkább a paprika fehér bélésében koncentrálódnak. De milyen jótékony hatásai lehetnek a csípős fűszeres ételek fogyasztásának?

Támogathatja a szív egészségét

Bizonyított, hogy a csípős ételek csökkenthetik a vérnyomást és a koleszterinszintet, a szívbetegségek két fő kockázati tényezőjét. Egy 2022-es áttekintés például megállapította, hogy a fűszeres ételek javíthatják a vérnyomást, és csökkenthetik a szívbetegség vagy a stroke okozta halálozás kockázatát.

Emellett egy 2017-es megfigyeléses vizsgálat megállapította, hogy ezek az ételek jelentősen csökkenthetik a napi sófogyasztást, az egyéni sópreferenciát és a vérnyomást azáltal, hogy módosítják az agy sós ízek érzékelését.

Egy másik 2017-es tanulmány a pikánsan fűszerezett ételeket az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL), vagyis a „rossz” koleszterinszint csökkenésével hozta összefüggésbe. Emellett a tanulmány megállapította, hogy azoknál az embereknél, akik hetente több mint ötször fogyasztottak ilyen ételeket, jelentősen magasabb volt a nagy sűrűségű lipoprotein (HDL), vagyis a „jó” koleszterinszint, mint azoknál, akik nem ettek. Ugyanez a tanulmány azonban azt is kimutatta, hogy a trigliceridszintek a csípős ételek fogyasztásának gyakoriságával együtt nőttek. A magas trigliceridszint növelheti a szívbetegségek és a stroke kockázatát.

Továbbá egy 2023-as áttekintés megállapította, hogy bár ezeknek az ételeknek a gyakoribb fogyasztása segíthet a vérnyomás csökkentésében, negatívan befolyásolhatja a koleszterinszintet.

Megjegyzendő, hogy az eddigi legtöbb tanulmány, amely a csípős ételek szív egészségére gyakorolt hatását vizsgálja, megfigyeléses jellegű, vagyis csak összefüggéseket találnak, így további vizsgálatokra van szükség az egyértelmű összefüggés megállapításához.

Javíthatja a bélrendszer egészségét

A bélmikrobiom létfontosságú szerepet játszik egészségünkben és jólétünkben. A bélben lévő baktériumok egyensúlyának felborulását összefüggésbe hozták a gyomor-bélrendszeri (GI) és anyagcserezavarokkal, mint például az irritábilis bél szindróma (IBS) és a cukorbetegség.

Míg a csípős ételek egyeseknél emésztési zavarokat okozhatnak, mértékkel fogyasztva a bélrendszer egészségére is jótékony hatással lehetnek.

A kutatások szerint a kapszaicin javíthatja a bélrendszer egészségét azáltal, hogy növeli a jó baktériumok mennyiségét a bélben, miközben csökkenti a betegséget okozó baktériumok mennyiségét.

Ezenkívül alacsony dózisban segíthet eltávolítani a gyomorból a felesleges savat, elősegítve ezzel a gyomorfekély gyógyulását.

Segíthet a fogyásban

Egy 2021-es vizsgálatban a résztvevők 63%-a számolt be arról, hogy a kapszaicin fűszerekkel készült ételek fogyasztása után nagyobb elégedettséget tapasztalt az étkezéssel kapcsolatban.

Számos humán tanulmány arra utal, hogy a pikáns ételek fogyasztása támogathatja a testsúlykontrollt azáltal, hogy növeli az energiafelhasználást és a zsírégetést, elnyomja az étvágyat, és javítja a bél mikrobiom összetételét. Megjegyzendő, hogy e tanulmányok közül sok rövid távú volt, viszonylag kis mintaszámú, és természetes élelmiszerforrások helyett kiegészítő kapszaicinoidokat használtak. Ezenkívül néhány vizsgálat semleges vagy akár káros hatást mutatott a fogyásra.

Egy 2022-es áttekintés megjegyezte, hogy bár a kapszaicint tartalmazó ételek csökkenthetik az étvágyat, hosszú távon nem védenek az elhízás ellen.

Ráadásul egy másik 2023-as áttekintés azt találta, hogy a nagyobb mennyiségű csípős ételeket fogyasztó emberek nagyobb valószínűséggel voltak túlsúlyosak vagy elhízottak. A kutatók úgy vélik, hogy ez annak tudható be, hogy ezek az ételek fokozzák az édesség és a szénhidrátban gazdag ételek iránti sóvárgást, hogy enyhítsék az égető érzést. Ennek az lehet az oka, hogy nagyobb valószínűséggel tartalmaznak húst és kisebb valószínűséggel zöldséget, ami szintén hozzájárulhat a súlygyarapodáshoz.

Javíthatja a hosszú élettartamot

A csípősen fűszerezett ételek talán legígéretesebb előnye, hogy növelhetik a hosszú élettartamot. Ez a kapszaicin antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásainak köszönhető.

Egy 2021-es áttekintés négy megfigyelési tanulmányt vizsgált, összesen 564 748 felnőtt résztvevővel, hogy felmérjék a fűszeres ételek (chilipaprika, chiliszósz vagy chiliolaj) fogyasztása és a halálozás közötti összefüggést.

A kutatók megállapították, hogy azokhoz képest, akik nem fogyasztottak rendszeresen ilyen ételeket, a rendszeres fogyasztóknál 12%-kal csökkent az összes okból bekövetkező halálozás kockázata.

Továbbá egy 2015-ös áttekintés a csípős ételek fogyasztását olyan meghatározott okokból eredő alacsonyabb halálozási kockázattal hozta összefüggésbe, mint a rák, az ischaemiás szívbetegségek és a légzőszervi megbetegedések.

A csípős ételek tápértéktényezői

A csípős ételek tápanyagprofilja az összetevők és az elkészítési módok függvényében változhat. Az íz azonban sok ételben gyakran a kapszaicinből származik, amely a chili paprikában található vegyület.

Egy nyers chili paprika tápanyagprofilja a következő:

  • Kalóriák: 18
  • Zsír: 0,2 gramm (g)
  • Nátrium: 4 milligramm (mg)
  • Szénhidrátok: 4 g
  • Rost: 0,7 g
  • Fehérje: 0,8 g
  • C-vitamin: a napi érték 72%-a

A C-vitamin fontos az egészséges immunrendszerhez, a növényi forrásokból származó vas felszívódásához és a kollagén termeléshez.

Valamint a chili paprikában viszonylag sok béta-karotin is található, amely egy olyan antioxidáns, amely a szervezetben A-vitaminná alakítható.

A csípős ételek kockázatai

A csípős ételek általában biztonságosnak tekinthetők, ha mértékkel fogyasztják őket. A nagy mennyiségű kapszaicin azonban kellemetlen tüneteket okozhat, többek között gyomorégést, hányinger, hányást, hasmenést és gyomorfájdalmat. Ráadásul ezek a tünetek súlyosabbak lehetnek azoknál az IBS-esben szenvedő embereknél, akik nem szoktak rendszeresen fűszeres ételeket enni.

Bár ritkán, de tanulmányok összefüggésbe hozták a chili paprika és a fűszeres ételek fogyasztását lábgörcsökkel, bőrkiütésekkel és csalánkiütéssel. Továbbá néhány megfigyeléses vizsgálat arra utal, hogy ezeknek az ételeknek a nagyobb mértékű fogyasztása növelheti a rák kockázatát, különösen a gyomor, az epehólyag és a nyelőcső esetében.

Más tanulmányok azonban azt mutatták, hogy valójában védelmet nyújthatnak a rákos megbetegedésekkel, különösen a nyelőcsőrákkal szemben.

Tippek a csípős ételek fogyasztásához

Bár a pikánsan fűszerezett ételek számos ígéretes egészségügyi előnnyel járhatnak, fontos, hogy kiegyensúlyozott étrend részeként és egészséges módon fogyasszuk őket. Ha például chili paprikát adunk egy rántottához, akkor tápanyagokkal gazdagíthatjuk a fogást, és fokozhatjuk az ízét. Ugyanakkor a mélyhűtött csípős csirke szárnyak vagy a sült jalapeno valószínűleg nem nyújt jelentős egészségügyi előnyöket, és mértékkel kell fogyasztani. Ezenkívül sok csípős szószfajtának magas az olyan adalékanyag mennyisége, mint a nátrium, amelyet korlátozni kell magas vérnyomás esetén.

Hogyan lehet növelni a fűszertoleranciát:

Ha nem szoktunk csípős ételt enni, és szeretnénk javítani a tűrőképességünket, vegyük figyelembe a következő tippeket.

  • Kezdjük lassan: Mindössze egy csipetnyi pirospaprikapelyhet adjunk a kedvenc ételeinkhez, hogy megnézzük, hogyan tolerálja a szervezetünk.
  • Fokozatosan növeljük az intenzitást: Kezdjük olyan kevésbé csípős paprikákkal, amelyekben kevesebb kapszaicin van. Amikor úgy érezzük, hogy az ízlelőbimbóink hozzászoktak az aktuális fűszerezési szinthez, fokozatosan építsünk be csípősebb fűszereket vagy paprikákat.
  • Fogyasszunk gyakrabban fűszeres ételeket: Minél többször eszünk csípős ételeket, annál jobban hozzászokik a nyelvünk az érzéshez.
  • Tartsunk kéznél egy hűsítő italt: A tanulmányok szerint a tej a legjobb választás a kapszaicin okozta szájégés csökkentésére, amely feltehetően fehérje- és zsírtartalmának köszönhető. Ha nem rajongunk a tejért, az újabb tanulmányok szerint az édesített gyümölcsitalok (a szacharóz tartalmuk miatt) is jelentősen csökkentheti az égési fájdalmat.

Összességében elmondható, hogy a kapszaicint tartalmazó ételek javíthatják a vérnyomást, a jóllakottságot, a bélrendszer egészségét és a hosszú élettartamot.

Azonban a kutatások ellentmondásosak, és a legtöbb meglévő bizonyíték megfigyelési és állatkísérletekre korlátozódik, így további humán kutatásokra van szükség, hogy biztos következtetéseket lehessen levonni.

Forrás: health.com