0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. április 21.

Húsvéti sonkakörkép: jut elég hazai az asztalra?

A húsvéti sonka a szokásrend szerint a téli disznóvágáskor kerül a füstölőbe, majd csak a negyven napos böjt elmúltával fogyasztják el. Habár már egyre kevesebben élnek ezzel a gyakorlattal, jelenléte továbbra is elválaszthatatlan az ünneptől.

Az MMG DIREKT legutóbbi részének vendége Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének és a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke volt, akivel a hazai vásárlói szokásokról, piaci tendenciákról beszélgettünk.

A felvétel február 25-én, a ragadós száj- és körömfájás (RSZKF) vírus magyarországi megjelenése előtt készült, így nem érinti a betegség fogyasztóvédelmi kérdéseit és gazdasági hatásait – a szerk.

Mekkora arányban tudják fedezni a húsvéti sonka iránti keresletet a magyar gazdák és milyen mértékben van szükség importra?
Magyarország része az Európai Unió nagy, nyitott piacának, amin belül biztosított az áruk szabad mozgása. A sertéshús külkereskedelmi mérlegünk közel egyensúlyi helyzetbe állt be az elmúlt évtizedben, tehát a pillanatnyi piaci helyzet által előidézett apróbb kilengéseket leszámítva – annyi húst hozunk be, mint amennyit eladunk. Éves szinten ez 150 ezer tonnát jelent. Az élősertéssel kapcsolatban valamelyest más a helyzet: sokáig az import volt meghatározó, de a román és a horvát piac igényeinek köszönhetően az export is jelentőssé vált az utóbbi időszakban.

Összességében nyugodt szívvel állíthatjuk azt, hogyha becsuknánk a határokat, akkor a hazai sertéstenyésztők gond nélkül el tudnák látni az országot.

Ez a tendencia természetesen igaz a sonkára is, aminél ugyancsak fedezhető fel kettősség: például megy ki tőlünk hús feldolgozásra Olaszországba, de egyúttal jön is be Nyugat-Európából, az így előállított készítmények pedig egymás mellett kapnak helyet a bolti pultokban. Emiatt nehezebb megmondani, hogy egy adott sonka mennyire magyar.

Fotó: Freepik

Mit tapasztal, milyenek a vevői igények napjainkban? Mennyire keresik a fogyasztók a kisebb gazdaságok, termelők „házi” termékeit?
Ilyen fokú megfontoltságról csak akkor beszélhetünk, amikor a fogyasztó megteheti, hogy ne csak ártudatosan vásároljon. A 10-15 évvel ezelőtti állapothoz képest nőtt a magyar reáljövedelem, ennélfogva többeknél lett befolyásoló tényező az élelmiszerek származási helye. Ezekhez az információkhoz helyben hozzá tudnak jutni, lévén esetünkben a frisstőke és az előre csomagolt húsoknál egyaránt fel kell tüntetni, hogy hol élt az állat, hol vágták és honnan került tulajdonképpen a polcra. A jelenség a magasabb árszínvonalat képviselő kézműves és a kisipari termékekre szintén vonatkoztatható.

Forrás: Freepik
A 2020-tól kezdődő időszak ilyen szempontból kedvezőtlenebbnek bizonyult. Az infláció visszavetette a tudatosságot, olyannyira, hogy gyakran még a minőség rovására is engedményeket adtak a vásárlók a spórolás reményében amikor húst vagy húskészítményt tettek a kosarukba.

Jól példázta ezt a szilveszter előtti periódus, amikor jelentős mértékbe megnőtt a virslik piacán azoknak az olcsóbb termékeknek az aránya, amelyek valójában nem érik el a kategóriához rendelt minőségszintet (rudacskák, pálcikák stb.), egyfajta válaszként a feldolgozóipar és a kereskedelem részéről a magas élelmiszerárak által befolyásolt fogyasztói keresletre. Ami a húsvéti füstölt húskészítményeket illeti, a palettájuk nagyon széles. A választékban találunk csülköt, hosszan érlelt, kötözött- és parasztsonkát valamint külföldről behozott olasz, spanyol sonkákat is. Az EU csatlakozás után volt egy nagyon izgalmas 6-8 év ezen a területen, amikor megjelentek a gyorsérlelt, gyorspácolt, hőkezelt, import, a többihez képest jóval olcsóbb húsáruk. A laikus szem számára ugyanolyannak tűnhettek, mint a hagyományos sonkák, aztán a húsvéti asztalnál nagy meglepetést okoztak. Szétfőttek, íztelenek voltak. Jó pár szezonnak el kellett telnie ahhoz, hogy lecsökkenjen a piaci részesedésük és a fogyasztók elkezdjék mérlegelni az ár-érték arányt valamint újra keresni a „gyerekkori ízeket”. A csökkenés az elmúlt két évben megállt, ami egyelőre nem mondható még növekedésnek, de mindenképpen érzékelhető változás.

Nehéz megjósolni, idén mi fog történni, de reménykedünk, hogy inkább abba az irányba fogja elterelni a fogyasztókat az egzisztenciális stabilizáció, hogy megadják a módját a húsvétnak és a hagyományos magyar termékeknek szavaznak majd bizalmat.
Fotó: Freepik
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: